Beveiligers en politie bij bomvolle vergadering over huisvesting Turkse gemeenschap Geldrop

GELDROP - Een bomvol Hofdael dinsdagavond in Geldrop. Gebruikers van het Dienstencentrum aan het St. Jozefplein zijn massaal uitgelopen voor een vergadering van raadsleden over de huisvesting van de Turkse gemeenschap in Geldrop. Ook de Turkse gemeenschap is aanwezig. Ruim 400 tot 500 mensen zijn bij de vergadering aanwezig. Wie niet meer binnenkomt, kan in de foyer de vergadering op een scherm volgen. De gemeente heeft beveiligers ingeschakeld om de situatie in de gaten te houden. Ook lopen er enkele politieagenten rond.

De raadsleden praten dinsdagavond voor het eerst over de mogelijkeid om het Dienstencentrum, dat in eigendom is van de gemeente, te ruilen tegen een pand van de Turkse Multiculturele Stichting Geldrop (TMSG). TMSG zou dan in het Dienstencentrum een ontmoetingsruimte kunnen vestigen.

De huisvestingskwestie rond TMSG loopt al decennia. De stichting, die zegt een achterban te hebben van duizend personen, is al sinds de jaren 80 op zoek naar een plek voor een ontmoetingsruimte. In 2012 kocht de stichting uiteindelijk een pand aan de Bleekvelden.

Op dat pand rust echter een bedrijfsbestemming. In 2014 besloot de gemeenteraad het bestemmingsplan niet te wijzigen. Het pand werd daarmee onbruikbaar voor TMSG. Wel gaf de raad het college via een motie een opdracht om TMSG te helpen. B en W moesten onderzoeken of het mogelijk was een geschikt gebouw in eigendom van de gemeente te ruilen tegen het bedrijfspand aan de Bleekvelden.

Dat onderzoek is nu afgerond en daarbij kwam het Dienstencentrum als het om ruilen gaat als beste optie uit de bus. Het onderzoeksresultaat leidt echter tot grote onrust in Braakhuizen-Zuid waar het Dienstencentrum ligt. Het gebouw is nu namelijk in gebruik bij zo'n 20 verenigingen en die willen niet verhuizen. De buurt vraagt zich bovendien af wat TMSG precies in het pand van plan is. Onder andere omdat de stichting er een dienstwoning voor een imam naast wil bouwen.

Buurtbewoners en de huidige gebruikers van het Dienstencentrum hingen vorige week al spandoeken op als protest tegen de uitkomst van het onderzoek. Ze kwamen dinsdagavond bovendien in een optocht vanaf het Dienstencentrum naar sociaal cultureel centrum Hofdael waar de vergadering plaatsvindt.