Meerderheid raad Geldrop: geen pandenruil met Turkse stichting

Het voorstel van het college om het pand aan de Bleekvelden, eigendom van de Turken te ruilen voor het Dienstencentrum in Braakhuizen noemen de fracties maatschappelijk onverantwoord. Alleen de SP is voor.

In het Dienstencentrum zitten momenteel twintig verenigingen en die willen er niet uit. Zij zijn fel tegen de ruil. Ook al omdat ze niet weten wat de Turkse gemeenschap daar voor plannen heeft. Er zou sprake zijn van de bouw van een moskee.

Al eerder lieten ze via spandoeken weten het er niet mee eens te zijn. Gisteravond waren ze met enkele honderden mensen naar Hofdael gekomen om hun onvrede te spuien. De gemeente had politie ingezet, maar de sfeer bleef rustig. Er waren tien insprekers, een record.

De Turkse stichting is al jaren op zoek naar een ontmoetingsplaats voor haar duizend leden. Met de koop van een pand aan de Bleekvelden in 2012 dachten ze de oplossing te hebben gevonden. Maar het bestemmingsplan moest daarvoor worden gewijzigd en dat weigerde de raad. Sindsdien gaat de zoektocht verder.

Nu het voorstel van pandenruil het niet heeft gehaald moet het college van B&W op zoek naar een oplossing.