Burgerinitiatief gebruik Johannesschool

Naar aanleiding van dit initiatief heeft de VVD fractie vragen gesteld aan het college. Vooral de door initiatiefnemers gewenste nieuwe functie van de Johannesschool heeft onze bijzondere aandacht. De gepresenteerde plannen voor het binnenterrein tussen de school, het Saam en bibliotheek vinden wij zonder meer aantrekkelijk.

Bij de afweging om de school een nieuwe culturele en sociale bestemming te geven wilde onze fractie eerst weten of er wel behoefte was aan meer accommodatieruimte. In Mierlo beschikken de ouderen over de Vliegert, de jongeren hebben Loesje en de culturele verenigingen kunnen terecht in het Patronaat. De initiatiefnemers willen nu een discussie of Loesje en het Patronaat eventueel kunnen worden verkocht en de activiteiten die daar plaatsvinden te centraliseren in de oude Johannesschool.

Zowel Loesje als het Patronaat hebben een beheersbaar jaarlijks tekort in de exploitatie. Bij het Patronaat moeten we rekening houden met gebruiksverplichtingen die door de gemeente zijn aangegaan bij de overname van het pand in eigendom. Het Patronaat heeft een hoge architectonische en heemkundige waarde.

Plannenmakers hebben geen inzage gegeven in de te verwachten kosten van verbouw- dan wel herbouw van de school en de te verwachten exploitatiekosten.

Onze fractie heeft daarom vragen gesteld aan het college over eventuele tekorten in accommodatie ruimte in Mierlo en de bezettingsgraad van Het Patronaat en Loesje. Uit de antwoorden blijkt dat Loesje een bezettingsgraad heeft van 24% en het Patronaat van 42%. Er is bij het college slechts 1 verzoek binnengekomen van verenigingen (MTTV'72) om de Johannesschool te gebruiken. Er is dus blijkbaar geen tekort aan accommodatie in de kern Mierlo.

Wij zullen een afweging maken over de noodzaak en een kostenvergelijking met de huidige voorzieningen.

De raad heeft in principe al toegezegd in te stemmen met verkoop van de school aan een kunstenaarsduo omdat projectontwikkelaars geen mogelijkheden zagen in nieuwbouw op deze locatie. De raad heeft in 2012 ook vastgelegd dat niet gebruikt vastgoed moet worden verkocht.