Raad stemt in met vergaderruimte

Een meerderheid van de raad heeft ingestemd met een uitbreiding van het gemeentehuis met een vergaderruimte. CDA, PvdA en VVD stemden tegen. Voor onze fractie zit de pijn niet in de goedkeuring van de vergaderzaal, dat is democratisch en na veel overleg genomen. Wel hebben wij enorme moeite dat te elfder ure een amendement werd voorgelegd van DGG om ook meteen te besluiten over een variant. Bij de behandeling in de ruimte kamer van enkele weken geleden presenteerde het college een aantal schetsen van de plannen. Die zijn die avond niet inhoudelijk door de raad behandeld. Er heeft dus geen enkel overleg in de raad plaatsgevonden overeen variant keuze. In het amendement van DGG werd voorgesteld te kiezen voor variant 4.

Navrant is dat het college dit niet ter besluitvorming had voorgelegd. Enig beslispunt was het bouwen van een vergaderruimte.

Wij vinden dat door de besluitvorming over de variant geweld is gedaan aan het normale overleg en stelt vast dat DGG, DPM, D66, SP en Groen Links de besluitvorming en inspraak geen goede dienst hebben bewezen. Om de VVD van vertragingstactiek te beschuldigen, zoals DGG deed, is onzin. Wij waren het nota bene die in de ruimtekamer aan hebben gegeven op 15 maart te besluiten. Door het amendement voor variant 4 zijn wij totaal overvallen.