VVD Geldrop-Mierlo: verstandig financieel beleid noodzakelijk

De gemeentefinanciën staan er niet goed voor. Hier waren we al een tijdje bang voor, gezien de grote tekorten ieder jaar op jeugdzorg. Onze speerpunten:
- Anders organiseren van de toegang tot jeugdzorg. Minder procedures, meer kijken naar behoefte
- Ieder jaar komen er meer ambtenaren bij. Die trend willen we stoppen en kritisch bekijken waar het minder kan.
- Bezuinigingsmaatregelen: schrappen van wijkontwikkelingsplannen, stoppen met het onderzoek naar aardgasvrije wijken, verminderen externe onderzoeken, minder grond uitgeven voor sociale woningbouw, GLOW, 10-14 onderwijs. VVD staat voor een kleine overheid, dichter bij de inwoners en minder regeldruk van bovenaf.
---
De gehele inbreng van VVD Geldrop-Mierlo vind je hieronder:

Inbreng VVD Geldrop-Mierlo. Dit jaar ligt een kadernota voor met beperkte kaders, omdat de financiële situatie er niet goed voor staat. Het verbaast ons dat we op dit moment in deze positie zitten. We begrepen bij de presentatie van de wethouder financiën dat de seinen momenteel op rood staan omdat we niet meer incidenteel het tekort in het zorgdomein mogen dekken, maar moeten zoeken naar een structurele oplossing. We vragen ons af of we dat niet hadden kunnen zien aankomen. We zien dat de kosten op het sociaal domein telkens blijven stijgen. Hierover maken we ons zorgen. Aan de ene kant is het van belang om inwoners te versterken en te zorgen dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Aan de andere kant vragen wij ons af of de gemeente zich niet een te grote rol toedicht. We horen veel signalen vanuit inwoners, scholen, huisarts en zorgaanbieders dat CMD ook als een bottleneck wordt ervaren. We zijn bang dat de focus zoveel op kosten komt te liggen dat de goede zorg leveren uit het oog wordt verloren. - Procedures overstemmen behoeften. - Vanuit ervaringsdeskundigen, in dit geval Heppie Thuis, komen goede ideeën hoe het anders zou kunnen. In onze ogen komt met een andere werkwijze de zorgvraag meer op één te staan, maar heeft een andere werkwijze ook een positief effect op de kosten. We komen hier op korte termijn op terug zodra de uitwerking van deze ideeën meer vorm heeft gekregen. Daarnaast roepen we het college op om een vergelijking te maken tussen wettelijke taken in het scoiaal domein, en taken die we daadwerkelijk uitvoeren. We zouden zo’n overzicht graag bij de vervolgavond in september kunnen bespreken. Het is belangrijk om de gezondheid van de begroting in het oog te blijven houden. Zoals u weet staat de VVD voor verstandig begrotingsbeleid, en dus ook in goede tijden letten op de kosten. Daarom hebben we ons ook altijd kritisch getoond over de uitdijing van het ambtenarenapparaat. Bij de begroting constateerden we dat het ambtenarenapparaat de afgelopen jaren flink is gegroeid. Terwijl we ook verwachten dat productiviteitsmaatregelen zouden moeten zorgen voor efficiëntie. Deze kostenverhoging baart ons veel zorgen. We hebben niet de indruk dat er niet eerst de vraag wordt gesteld “moeten we dit wel doen” maar dat er als vanzelf formatie wordt opgeplust. VVD pleit voor een kleine overheid en terug naar de basis. Dat betekent ook een kleinere formatie. Op die manier kijken we ook naar de uitgaven. En dan valt op dat er veel uitgaven zijn die zich niet direct rechtvaardigen. VVD ziet daar dan ook bezuinigingsmogelijkheden:
1. Wijkontwikkelingsplannen: we zijn van mening dat we enkel moeten investeren in ontwikkelingsplannen voor wijken die een duidelijke noodzaak kennen. Wij zien deze in Braakhuizen-Zuid en Coevering. Nu deze plannen reeds in uitvoeringsfase zitten zijn wij van mening dat de plannen voor de andere wijken niet hoeven te worden gemaakt.
2. Eerst denken, dan doen: we zien ontzettend veel externe onderzoeken en voorbereidingen. Een belangrijke kostenbesparing kan worden behaald door eerst te beoordelen in hoeverre een onderzoek nodig is en een plan wel door de gemeente moet worden opgepakt. Een voorbeeld is voorbereiding van tijdelijke woonvormen voor percelen waar permanente bebouwing net zo snel valt te realiseren en dit dus de voorkeur heeft. Daarnaast kan de gemeente wat ons betreft er beter voor kiezen om ontwikkeling van een dergelijk plan bij een projectontwikkelaar te beleggen.
3. Tijdens de MRE avond afgelopen week werd weer eens duidelijk dat we in Geldrop-Mierlo ver boven het regionale percentage betaalbare woningen zitten. Als we de woningbouw regionaal aanvliegen, dan vinden we dat het uitgeven van sociale grond met name een taak is gericht aan andere gemeenten in onze regio. Dit heeft voor ons ook een financieel voordeel omdat we geen korting op de grondprijs hoeven te geven.
4. Extra activiteiten: activiteiten bovenop onze wettelijke taak moeten kritisch worden beoordeeld. Om die reden zetten we wat VVD betreft een streep door GLOW, gezien de kosten boven de 100k uitstijgen en het effect beperkt is. En zo zijn er veel meer activiteiten te benoemen. We roepen het college op om op deze manier door alle uitgaven te gaan.
Hetzelfde geldt voor 10-14 onderwijs. Dit soort pilots, zonder aansluiting in de regio op vervolgonderwijs, zijn geen kerntaak van de gemeente en dienen te worden gestaakt.
En zo kijken we ook aan tegen de onderzoeken voor de aardgasvrije wijken. Natuurlijk moeten we zorgen dat onze gemeente duurzaam wordt, maar de onderzoeken die gedaan worden zijn dubbelop met de kennis die beschikbaar is in de markt. En dergelijke ontwikkelde rekenmodules zijn ook online beschikbaar en daarmee dus overbodig.
5. Als gemeente zijn we erg top-down gericht en dit lijkt alleen maar erger te worden. Bottom up is hoe we zouden moeten werken, en dat betekent ook dat als er geen vragen of verzoeken zijn, dat we dan ook wat minder doen. Bijv in activiteiten organiseren in een buurt, laten we hier enkel faciliteren indien er om wordt gevraagd en niet pro-actief in wijkplannen oppakken. Maar het geldt evenzeer in het sociaal domein qua ondersteuning. Tot slot de uitgangspunten voor de begroting. Uitgangspunt B vinden we te los geformuleerd. Ten eerste willen we geen afstand doen van uitgangspunt B en vragen we het college in september met 2 scenario’s te komen: bezuinigingen als we B loslaten en bezuinigingen als we B niet loslaten. Pas dan kan een geïnformeerde beslissing worden genomen.
Daarnaast is onduidelijk was loslaten betekent. Waar hebben we het over qua bedrag. En voor welke duur? Zoals het nu is geschreven zou in theorie dit uitgangspunt voor lengte van jaren worden losgelaten en dat vinden we een slecht voorstel. Gevolg zal zijn dat we ieder jaar interen op reserves die we had nodig hebben. Echter als we enkel voor 2025 versoepelen, kunnen we daar over meedenken, mits daarna direct de stijgende lijn wordt ingezet.