Vertouwensbreuk in college B&W

Tijdens de raadsvergadering op 11 januari 2016 werd pijnlijk duidelijk dat de motie van wantrouwen die CDA en SP tegen coalitiepartner DGG en haar wethouder, indienden niet te voorkomen was. Er was geen enkel vertrouwen meer. De motie was niet gericht tegen Dorpspartij Mierlo.

Frans Stravers, fractievoorzitter van DGG stelde vast dat er geen vertrouwen meer was in DGG en trok zijn partij terug uit de coalitie. Wethouder Steenbakkers legde daarop zijn functie neer.

Hans van de Laar, fractievoorzitter van DPM, erkende dat er al sinds de start van het college strubbelingen waren maar tijdens de laatste onderlinge besprekingen was afgesproken dat de hulp van een mediator zou worden ingeroepen om te kijken of er oplossingen voor de geschillen waren en of verdere samenwerking nog zin had. Hij wilde zich aan deze afspraak houden en steunde daarom de motie niet. Er moet dus een voorval geweest zijn waarom CDA en SP deze afspraak niet zijn nagekomen.

De definitieve breuk kwam doordat DGG zich in een advertentie niet had gehouden aan de in het presidium afgesproken vertrouwelijkheid over een veiligheidsissue. Hiervoor heeft fractievoorzitter Stravers van DGG op het laatste moment een excuus mail gestuurd naar alle partijen. CDA en SP vonden dit onvoldoende en wilden niet meer met DGG verder. Het was de bekende druppel die de emmer liet overlopen.

CDA en SP verwijten DGG machtsmisbruik, vertragingstactieken bij besluitvorming over centrumplan Geldrop en een gebrek aan transparantie. Bovendien houdt DGG structureel geen rekening met meningen uit de oppositie.

Dat laatste was voor de VVD aanleiding, met jarenlange ervaringen op zak, om bij de begrotingsbehandelingen geen wijzigingsvoorstellen in te dienen. Wij waren het beu om niet gehoord te worden. Meepraten voor de bühne is ons vreemd. Wij hebben alleen een visie neergelegd waar wij met Geldrop-Mierlo naar toe willen. De VVD besloot daarom voor de motie te stemmen.

Bij de stemming bleek dat DPM, het uit DGG afkomstige en door hen weggestuurde raadslid Dielis en Rob van Otterdijk van Groen Links de motie niet steunden. Niek Engbers van Groen Links stemde wel voor de motie. De motie werd met 15 tegen 9 stemmen aangenomen en daardoor werd het college demissionair.

De VVD fractie zal constructief en transparant meewerken aan de oplossing van deze bestuurscrisis.

Frits van de Mosselaar