Collegevorming in eindfase en keuze VVD Geldrop-Mierlo

Door alle fracties is de afgelopen weken in goed overleg gewerkt aan een gezamenlijk raadsprogramma. Maandag 21 maart wordt hierover een raadsbesluit genomen. Ook de VVD Geldrop-Mierlo heeft haar advies uitgebracht over de samenstelling van het college. Dit advies kunt U in de bijlage vinden. Het ziet er naar uit dat dit advies door de overige partijen wordt gedeeld. Als 1e gemeente in Nederland gaat de raad eventueel werken met een eigen variant van het bestuursmodel Democratie1000 “Weg met het coalitieakkoord “. Ook hierover valt op 21 maart een besluit. De fractie VVD Geldrop-Mierlo ziet in de nieuwe werkwijze mogelijkheden voor verfrissende debatten in de raad en optimale inbreng van haar standpunten.

Bij de besprekingen bij de samenstelling van het raadsprogramma is gebleken dat er brede steun is voor het middels een werkgroep van VNG ontwikkelde bestuurlijke model D1000. Het model waarbij de raad het college aanstuurt, kaders stelt en het college onafhankelijk van raadsfracties met een advies komt en voorstellen doet. Geldrop-Mierlo wil een eigen variant hanteren.

In de raad wordt gedebatteerd en geamendeerd tot er een meerderheid voor een voorstel is. Het college voert vervolgens de wens van de raad uit en wordt er vervolgens een besluit genomen door de raad. Op deze wijze wordt zonder vooringenomenheid beleid gemaakt. Dit is o.i. pure democratie.

Het aantal wethouders wat wordt benoemd is dus niet gebaseerd op een meerderheid in de raad maar op de werkzaamheden die moeten worden verricht.

Dat dit veranderde werken door bestuurlijk Nederland zal worden gevolgd moet Geldrop-Mierlo deugd doen. Bij de fractie VVD Geldrop-Mierlo is geen angst voor het onbekende. Wij onderschrijven de D1000 methode voor een groot deel. Bij bestuurlijk Nederland zou ook geen angst moeten bestaan maar bewondering. Bewondering omdat Geldrop-Mierlo bijdraagt aan echte bestuurlijke vernieuwing in ons land. Het is geen zwakte- maar een sterktebod. Dat bestuurlijk Nederland aan dit model moet wennen ligt voor de hand. Ook de Provincie moet onze keuze zien als kracht: Een middelgrote gemeente die het aandurft de gevestigde rolpatronen te veranderen en geschiedenis te schrijven. Geldrop-Mierlo verdient dan ook alle noodzakelijke steun van het Provinciebestuur hiervoor te krijgen.

De 3 resterende partijen in het college, CDA, SP en DPM hebben aangegeven bereid te zijn volgens dit bestuurlijke model te willen gaan werken.

De fractie VVD Geldrop-Mierlo vindt het dan ook niet noodzakelijk een 4e of 5e wethouder te benoemen. De fractie heeft het volste vertrouwen dat door het college de klus volgens het gekozen model kan worden geklaard. Het is ook niet kostenverhogend. Het geeft ons, en andere fracties, de garantie dat het raadspodium wordt gebruikt waarvoor het moet dienen: democratisch genomen besluiten met de hoogst mogelijk inbreng van fracties. Geen vastgeroest en door collegepartijen vooraf bepaald beleid. De fractie VVD Geldrop-Mierlo is er trots op dat wij als 1e gemeente in Nederland met het model D1000 willen gaan werken. Laat ons nu dus handelen.

Als in de praktijk zou blijken dat het werk niet door 3 wethouders kan worden geklaard kan de raad later alsnog besluiten het college uit te breiden of te vernieuwen. De VVD Geldrop-Mierlo zal dan haar constructieve bijdrage leveren.