Kadernota 2016 – 2020 reactie en visie VVD Geldrop-Mierlo

De VVD in Geldrop-Mierlo staat voor een verantwoord overheidsbeleid. Een bestendig meerjarenperspectief op basis van een sluitende begroting. Ook bij de door het college gepresenteerde Kadernota hecht de VVD Geldrop-Mierlo er belang aan dat de cijfers kloppen, er geen tekort ontstaat en dat de middelen voor de juiste doeleinden worden ingezet waarbij de lasten voor de burger zo laag mogelijk worden gehouden.

Ten aanzien van de Kadernota vindt de VVD Geldrop-Mierlo de volgende punten belangrijk:

Visie, Algemeen en Financiën: •Geldrop-Mierlo moet open staan voor recente ontwikkelingen in de regio m.b.t. bestuurlijke samenwerking. Uit onderzoek onder onze inwoners blijkt een duidelijk voorkeur voor samenwerking met Heeze-Leende. Onderzocht moet worden of een verdere bestuurlijke samenwerking door de Dommeldal gemeenten met Heeze-Leende mogelijk is. Dat op termijn door deze gemeenten één krachtige bestuurlijke eenheid kan worden gevormd moet als positieve mogelijkheid worden bezien.

De ontwikkelingen in Nuenen c.a. baart de VVD Geldrop-Mierlo zorgen. Deze hebben een enorme invloed op de samenwerking in Dommeldal en dus op de toekomstvisie van onze gemeente.

Het opstappen van DGG uit het College heeft gezorgd voor een frisse, nieuwe en open aanpak. Nu er niet meer in hokjes wordt gedacht en besloten, ontstaat een nieuwe raadscultuur. Er komt meer debat en er is meer inbreng mogelijk, dat is goed voor Geldrop-Mierlo. Er wordt nu in de raad naar meerderheden gezocht en is het geen opgelegd pandoer meer van coalitiepartijen. De VVD Geldrop-Mierlo is voorstander van de huidige werkwijze. Als ook na de verkiezingen kan worden volstaan met 3 wethouders levert dat een aanzienlijke besparing op.

De Raad moet meer grip krijgen op verbonden partijen. De VVD Geldrop-Mierlo wil niet dat we bij het kruisje onderaan tekenen en vervolgens weinig of geen invloed meer hebben zoals bij de Brandweerzorg in de Veiligheidsregio. Het gaat hier om de veiligheid van onze inwoners. Bij ondermaats presteren zoals het Werkplein moet worden ingegrepen en het contract met hen moet worden heroverwogen.

De aanbevelingen van de Rekenkamer over de verbonden partijen moeten ter harte worden genomen. Verbonden Partijen dienen een democratisch gehalte te hebben en controleerbaar zijn. Ook de risico’s van de gemeente als deelnemer moeten in kaart worden gebracht

Voor het sluitend krijgen van de begroting kiest het College voor het uitstellen en niet uitvoeren van geplande investeringen. Dit kan de VVD Geldrop-Mierlo niet goedkeuren. Dit is immers een eenmalige oplossing. Wanneer er structureel op onderdelen meer wordt uitgegeven dan er binnenkomt, moet aanpassing van beleid plaatsvinden. Er behoren dan keuzes te worden gemaakt. Dit los je niet op door noodzakelijke investeringen uit te stellen. De budgetten voor Jeugdzorg, huishoudelijke hulp en bijstand worden jaarlijks ver overschreden. Geldrop-Mierlo geeft structureel hiervoor meer uit dan van het Rijk wordt ontvangen. Beleid aanpassen dus.

Als er tekorten op de begroting ontstaan kunnen die niet via de OZB worden afgewenteld op eigen huizen bezitters.

De VVD Geldrop-Mierlo vindt dat Geldrop-Mierlo te gemakkelijk kwijtschelding van gemeentelijke heffingen verleend. Kwijtschelding moet alleen gelden voor inwoners die in een traject voor schuldhulpverlening zitten en uitzonderlijke gevallen. De toename van kwijtschelding stijgt jaarlijks enorm en deze stijging moet stoppen.

Grondbedrijf:

Het college heeft ingestemd met het verlangen van de Raad (vooral VVD Geldrop-Mierlo) dat anterieure overeenkomsten ter inzage worden gelegd voor de Raad. Er kan immers geen sprake zijn van door het college gesloten geheime overeenkomsten waar niemand grip op heeft. De VVD Geldrop-Mierlo wil ook een verlaging van het collegemandaat van 2,5 miljoen per transactie voor strategische aankopen. Wij zullen ons tijdens de behandeling van het Grondbeleid in het najaar hiervoor hard maken.

Het moet afgelopen zijn met het ad hoc op- en afwaarderen van grondwaarden. Hier moeten vaste regels voor komen zodat er een stabiel grondbeleid kan worden gevoerd. Grote schommelingen in het weerstandsvermogen kunnen dan worden voorkomen.

Toekomstige bouwwerken moeten duurzaam zijn.

De door het college gewenste multifunctionele vergader locatie komt in een beslissende fase. In de meerjarenbegroting is hier een bedrag van € 1.150.000,00 voor opgenomen. Het is opvallend dat het college al nu aangeeft dat er mogelijk bijstelling van deze raming moet komen. De VVD Geldrop-Mierlo wil best praten over de noodzakelijkheid van een nieuwe vergaderlocatie maar is nog lang niet overtuigd. De VVD Geldrop-Mierlo vindt vooral de nieuwbouw van het Strabrecht college een ultieme mogelijkheid dit te realiseren. Dan is het een win-win situatie voor onderwijs en gemeente.

Maatschappij, Sport, Cultuur en Onderwijs:

Het college benoemt een aantal doelen binnen Gebiedsgericht Werken die zij gaat uitvoeren. Wanneer deze doelen een positieve bijdrage leveren aan een wijk moeten we ze beslist uitvoeren. De VVD Geldrop-Mierlo vindt wel dat er te veel wordt gefocust op Gebiedsgericht Werken. De VVD Geldrop-Mierlo wil dat de buurtregisseur verdwijnt: wijken geven zelf aan wat nodig is en de gemeente speelt daar op in. Inwoners dienen zelf de regie van hun leven te hebben en niet de overheid.

De VVD Geldrop-Mierlo vindt dat handhaving de allergrootste prioriteit moet hebben en de basis is voor een veilige leefomgeving. Wij zullen dan ook elk voorstel dat de veiligheid van inwoners verbetert, ondersteunen en zelf tekorten signaleren.

In het raadsprogramma is sprake van een goede zwemvoorziening voor inwoners van Geldrop-Mierlo. Ook de VVD Geldrop-Mierlo wil dit. Voor de VVD Geldrop-Mierlo is echter wel duidelijk dat een particuliere zwemvoorziening niet met overwegend gemeentelijke bijdragen in stand moet worden gehouden. Jaarlijks gaat nu al meer dan € 300.000,00 (direct en indirect ) naar zwembad ‘de Smelen’, dat moet eindigen zoals de Raad eerder heeft besloten.

Door het verlenen van een krediet voor het bouwen van een nieuw Strabrechtcollege krijgt het onderwijs in onze gemeente een enorme impuls. De Raad heeft, op voorstel van VVD Geldrop-Mierlo, bepaald dat de nieuwe school multifunctioneel moet worden gebruikt en de bebouwing daarop aangepast.

Aanpassingen en nieuwbouw van scholen dienen in principe op basis van brede scholen te worden gerealiseerd.

De VVD Geldrop-Mierlo ziet graag, net als in regiogemeenten al gebeurt, dat de bibliotheek gebruikt maakt van leegstaande klaslokalen op scholen zodat de dure en minder fraaie locatie op het Heuvelplein kan worden gesloten. Een kleinere  centrale ruimte in Hofdael  kan van toegevoegde waarde zijn voor dit complex en verruimt de exploitatiemogelijkheden hiervan.

Economie en Ruimte:

Op korte termijn worden de rotonde Nieuwendijk-Mierloseweg en kruising Peijnenburgweg verbeterd. Hier zijn flinke bedragen mee genoemd. Het is een goede zaak dat de gemeente optimaal gebruik maakt van subsidiemogelijkheden. Ook Geldrop-Mierlo moet de doorstroming van verkeer in het middengebied aanpakken nu er door de Provincie gekozen is voor andere maatregelen dan de Ruit.

Geldrop-Mierlo is er trots op dat zij deel uitmaakt van de Brainportgemeenten. Financieel levert de gemeente een flinke bijdrage. De VVD Geldrop-Mierlo wil dat ook projecten binnen onze gemeente in aanmerking komen voor steun en subsidie van Brainport. De VVD Geldrop-Mierlo zal zich daarvoor inzetten.

Centrumplannen:

De  aanpassing van de Langstraat is gerealiseerd. Een geweldige verbetering. Probleem is nu dat de parkeervoorzieningen daar worden ingenomen door bezoekers van St. Anna. Daar zijn de parkeerplaatsen niet voor bedoeld.

Er is nu ook overeenstemming met de ondernemers over de invulling van de Korte Kerkstraat. Snel beginnen met de werkzaamheden. De VVD Geldrop-Mierlo vertrouwt er op dat toezeggingen, door het College aan ondernemers in het Centrum zijn gedaan om de routing Heuvelplein/Nieuwendijk/kerk nog eens gezamenlijk te bekijken, wordt gestand gedaan. Bij activiteiten op het Heuvelplein moet er een mogelijkheid zijn het verkeer veilig en snel aan- en af te voeren en winkels en parkeerterreinen moeten bereikbaar blijven. Ook een goede bevoorrading moet mogelijk zijn. De VVD Geldrop-Mierlo wil daarom, net als de ondernemers, dat nader overleg hierover plaatsvindt.

De VVD Geldrop-Mierlo blijft een pleitbezorger voor gratis parkeren in het centrum. In Nuenen, Heeze en de overige parkeercentra binnen onze gemeente is parkeren gratis. De VVD Geldrop-Mierlo vindt dat in onze gemeente overal dezelfde parkeer maatstaven moeten gelden. Het afgelopen jaar tekenden ruim 9000 consumenten een petitie voor gratis parkeren in het centrum. De parkeerbelasting moet dus worden afgeschaft. De VVD Geldrop-Mierlo wil dit realiseren door bezuinigingen op Gebiedsgericht Werken, minder kwijtschelding Belastingen en een bijdrage uit de Toeristenbelasting. Toeristen moeten gastvrij en met gratis parkeren hun inkopen kunnen doen bij onze ondernemers. Zij betalen al een verblijfsbelasting.