Centrum van Mierlo autoluw?

De VVD fractie heeft verbaasd kennis genomen van de agendering en de plannen van de GL fractie om het centrum van Mierlo autoluw te maken. Het wil zelfs een verbanning van het doorgaand verkeer uit het centrum.

© VVD Geldrop-Mierlo fractie

De planning en goedkeuring van het centrum van Mierlo is na een zorgvuldig traject en inspraak tot stand gekomen, Bij deze zorgvuldige invulling van het centrum behoort een voorgeschreven mininum aantal parkeerplaatsen. Dit minimum hebben de planmakers maar amper kunnen realiseren doordat in het bijzonder de GL fractie de verharding van het Molenplein volledig afwees. De raad heeft toen als consensus besloten het Molenplein slechts zeer beperkt en bij calamiteiten beschikbaar te stellen voor parkeren.

De raad krijgt overwegend complimenten van burgers voor de prachtige invulling van het Molenplein en het centrum.

Nu vindt de G.L. fractie dat er teveel parkeerplaatsen zijn die het gevelbeeld geweld aan doen.

Het had inderdaad wat vriendelijker groen kunnen zijn, maar de kracht van dit centrum is de bereikbaarheid voor de consument.

De GL fractie verlangt dat de consument voortaan met de fiets en fietstas boodschappen gaat doen. Ook wil zij het doorgaand verkeer uit het centrum weren. Dit laatste brengt een onevenredige verzwaring van de verkeersdruk elders in het centrum en een onaanvaardbare verhoging van het zware verkeer door belendende straten. De bevoorrading van de winkeliers vindt nu eenmaal plaats met grote vrachtwagens en niet met bakfietsen.

Toch wil de VVD fractie GL enigszins tegemoet komen:

We zouden eventueel in kunnen stemmen met vermindering van het aantal parkeerplaatsen direct voor de winkels als de resterende parkeerplaatsen bestemd worden voor invaliden en het Molenplein volledig wordt opengesteld voor permanent parkeren. Ook wil de VVD fractie dat het doorgaand verkeer gehandhaafd blijft en zelfs het openbaar vervoer terugkomt in het centrum. Wij willen dat de winkeliers aantrekkelijk bereikbaar blijven, ook voor alle consumenten van elders.

Wij wijzen de huidige voorstellen van Groen Links als onrealistisch van de hand.

Frits van de Mosselaar
Fractieleider