Weer klap voor afvalfabriek van Cure, Geldrop-Mierlo maakt pas op de plaats

GELDROP-MIERLO - Weer heeft het omstreden plan voor een enzymenfabriek van afvalverwerker Cure in het Eindhovense Acht een forse klap gekregen. De gemeenteraad van Geldrop-Mierlo besloot maandagavond om voorlopig niet toe te treden tot de joint venture die opgericht moet worden om de plannen verder te ontwikkelen.

De gemeenteraad wil die stap pas zetten als Cure voldoet aan een breed scala van strenge aanvullende eisen. "De lat ligt hoog", beaamt verantwoordelijk wethouder Miranda Verdouw. "Maar dit was in deze gemeenteraad het hoogst haalbare."

Valkenswaard
Donderdag besloot de gemeenteraad van Valkenswaard bovendien al om nog niet mee te doen aan de joint venture. Volgens een ruime meerderheid in de Valkenswaardse raad is er geen taak voor de overheid weggelegd om in zo'n privaat project publiek geld te investeren.

Eindhoven
Hoe het nu verder moet met de ambitieuze plannen zal na dinsdagavond moeten blijken. Dan neemt de gemeenteraad van Eindhoven, de derde gemeente in het afvalsamenwerkingsverband Cure, een besluit. Ook daar staan ze vooralsnog alles behalve te juichen. Verschillende Eindhovense fracties betwijfelen of het bouwen van een afvalfabriek wel een taak is voor de overheid. Ze vragen zich bovendien af of de financiƫle risico's die de gemeente loopt niet te groot zijn.

De Eindhovense wethouder Mary-Ann Schreurs, de grote aanjager van het project, doet er ondertussen voorlopig het zwijgen toe. "Eindhoven doorloopt het beoogde proces en loopt nu niet vooruit op de uitkomsten daarvan", liet haar woordvoerder desgevraagd weten.