Waar
de aanpak van het centrum een meer algemeen doel heeft (namelijk het verkrijgen van een aangenaam
centrumgebied, met meer sfeer, uitstraling
en levendigheid, waardoor bezoekers graag in het centrum willen verblijven en er
langer willen verblijven), kent deze ‘rode draad’ een afgeleid doel. Wanneer er wordt
gesproken over een aangenaam centrum dan hoort daar ook beleving bij. Hiermee
kan het centrum van Geldrop zich onderscheiden van andere gemeenten en meer
bezoekers en ondernemers trekken. Beleving moet herkenbaar zijn.
Textielhistorie is basis
voor beleving
Het
DNA van Geldrop is terug te leiden naar de textielhistorie.
In het straatbeeld is dit op sommige plekken nog beleefbaar, maar te weinig. Het textielverleden moet zichtbaar terugkomen in de openbare
ruimte, zodat de gemeente in zijn algemeenheid en het centrum in het bijzonder
bekend zal komen te staan om haar textielverleden. Het geeft het centrum
identiteit en herkenbaarheid, waarmee de beleving en aantrekkingskracht van ons
centrum wordt vergroot. Dit gebeurt aan de hand van
het thema Verleden (ver)weven in heden. Het
afgeleide doel is het zodanig (ver)weven van het verhaal (de historie),
het ruimtelijke (de plekken) en het straatbeeld (het inrichtingsniveau), dat
er een aangenaam en onderscheidend centrum ontstaat
. Daarom wordt dit ‘textielverhaal’ de komende jaren teruggebracht in het
straatbeeld van het centrum van Geldrop.
Wat staat er te gebeuren?
Een van de
acties is het inrichten van de vitrines bij de ABN AMRO bank met informatie en
attributen uit het textielverleden. Ook wordt er gewerkt aan de realisatie van het
katoenpad en komt er in het centrum een mobiele glazen container te staan met
een weefgetouw.
Nieuw is de
textielroute door en rondom het centrum van Geldrop. Hiermee krijgt het thema
een extra impuls. Deze nieuwe wandelroute is uitgestippeld langs de hoogtepunten
van het textielverleden in en rondom het centrum van Geldrop. Het idee is om de
route te laten lopen via het Weverijmuseum, de Dommel (Tweka), het Kasteel
Geldrop, Korte Kerkstraat (St. Brigidakerk), Stationsstraat, Station, Laarstraat,
Bogardeind, Langstraat en eindigt op de Heuvel (Horecaplein). Op 8 locaties wordt
een zuil geplaatst met informatie over de textielhistorie op die locatie. Er is
veel informatie beschikbaar over het textielverleden en de locaties waarlangs
de route loopt. Op de zuilen is plaats voor een beperkte hoeveelheid tekst. De
uitgebreide informatie wordt ontsloten via een QR code op de zuilen. Na het
scannen van de code wordt deze informatie digitaal aangeboden via een online
magazine.
De ontwerper
van de zuilen is geïnspireerd geraakt door het filmpje dat ooit opgenomen is
van de oud-wever de heer Stoop. Hij benoemde tien spreekwoorden die een relatie
hebben met textiel en weven. Op iedere zuil wordt een spreekwoord geplaatst en
in de bijbehorende tekst wordt een relatie gelegd tussen het spreekwoord, de
afbeelding op de zuil en de locatie.
De zuilen op
zich kunnen worden gezien als een kunstwerk. Ze vertellen een verhaal over de
omgeving en over het textielverleden, daarnaast worden de spreekwoorden zo
geformuleerd dat ze de passant letterlijk aanspreken. Ze worden bijvoorbeeld
gevraagd om de ‘Draad weer op te pakken’.
De vormgeving is subtiel en past in het uitgangspunt dat het ‘geen circus’ moet worden. Het materiaalgebruik is robuust en passend bij de gekozen materialen voor de herinrichting van het centrum. De acht zuilen zijn familie van elkaar en duidelijk herkenbaar als route, maar ook als alleenstaand object zijn ze interessant om te bekijken, er omheen te lopen en te lezen.
Eerdere besluitvorming
Dit initiatief is één van de uitwerkingen van het centrumplan en van het
boekje ‘Verweven’ Het verhaal, de rode
draad, van centrum Geldrop’. Dit boekje vormt de leidraad en de inspiratiebron
voor de herontwikkeling en upgrading van ons centrum.