Persbericht: Centrum Geldrop krijgt nieuwe textielroute

Het centrum moet meer een verblijfsgebied worden waar bezoekers langer willen vertoeven. Hoe we dit invullen staat in hoofdlijnen in het uitvoeringsprogramma Centrumplan Geldrop. Begin 2016 is de schop de grond ingegaan en is gestart met de herinrichting van de Langstraat. De Langstraat is inmiddels gereed. De volgende stap in de uitvoering van het plan is de herinrichting van een deel van het Bogardeind en de Korte Kerkstraat. De rode draad bij alle centrumontwikkelingen is het rijke textielverleden van Geldrop.

Waar de aanpak van het centrum een meer algemeen doel heeft (namelijk het verkrijgen van een aangenaam centrumgebied, met meer sfeer, uitstraling en levendigheid, waardoor bezoekers graag in het centrum willen verblijven en er langer willen verblijven), kent deze ‘rode draad’ een afgeleid doel. Wanneer er wordt gesproken over een aangenaam centrum dan hoort daar ook beleving bij. Hiermee kan het centrum van Geldrop zich onderscheiden van andere gemeenten en meer bezoekers en ondernemers trekken. Beleving moet herkenbaar zijn.

Textielhistorie is basis voor beleving
Het DNA van Geldrop is terug te leiden naar de textielhistorie. In het straatbeeld is dit op sommige plekken nog beleefbaar, maar te weinig. Het textielverleden moet zichtbaar terugkomen in de openbare ruimte, zodat de gemeente in zijn algemeenheid en het centrum in het bijzonder bekend zal komen te staan om haar textielverleden. Het geeft het centrum identiteit en herkenbaarheid, waarmee de beleving en aantrekkingskracht van ons centrum wordt vergroot. Dit gebeurt aan de hand van het thema Verleden (ver)weven in heden. Het afgeleide doel is het zodanig (ver)weven van het verhaal (de historie), het ruimtelijke (de plekken) en het straatbeeld (het inrichtingsniveau), dat er een aangenaam en onderscheidend centrum ontstaat . Daarom wordt dit ‘textielverhaal’ de komende jaren teruggebracht in het straatbeeld van het centrum van Geldrop.

Wat staat er te gebeuren?
Een van de acties is het inrichten van de vitrines bij de ABN AMRO bank met informatie en attributen uit het textielverleden. Ook wordt er gewerkt aan de realisatie van het katoenpad en komt er in het centrum een mobiele glazen container te staan met een weefgetouw.

Nieuw is de textielroute door en rondom het centrum van Geldrop. Hiermee krijgt het thema een extra impuls. Deze nieuwe wandelroute is uitgestippeld langs de hoogtepunten van het textielverleden in en rondom het centrum van Geldrop. Het idee is om de route te laten lopen via het Weverijmuseum, de Dommel (Tweka), het Kasteel Geldrop, Korte Kerkstraat (St. Brigidakerk), Stationsstraat, Station, Laarstraat, Bogardeind, Langstraat en eindigt op de Heuvel (Horecaplein). Op 8 locaties wordt een zuil geplaatst met informatie over de textielhistorie op die locatie. Er is veel informatie beschikbaar over het textielverleden en de locaties waarlangs de route loopt. Op de zuilen is plaats voor een beperkte hoeveelheid tekst. De uitgebreide informatie wordt ontsloten via een QR code op de zuilen. Na het scannen van de code wordt deze informatie digitaal aangeboden via een online magazine.

De ontwerper van de zuilen is geïnspireerd geraakt door het filmpje dat ooit opgenomen is van de oud-wever de heer Stoop. Hij benoemde tien spreekwoorden die een relatie hebben met textiel en weven. Op iedere zuil wordt een spreekwoord geplaatst en in de bijbehorende tekst wordt een relatie gelegd tussen het spreekwoord, de afbeelding op de zuil en de locatie.

De zuilen op zich kunnen worden gezien als een kunstwerk. Ze vertellen een verhaal over de omgeving en over het textielverleden, daarnaast worden de spreekwoorden zo geformuleerd dat ze de passant letterlijk aanspreken. Ze worden bijvoorbeeld gevraagd om de ‘Draad weer op te pakken’.

De vormgeving is subtiel en past in het uitgangspunt dat het ‘geen circus’ moet worden. Het materiaalgebruik is robuust en passend bij de gekozen materialen voor de herinrichting van het centrum. De acht zuilen zijn familie van elkaar en duidelijk herkenbaar als route, maar ook als alleenstaand object zijn ze interessant om te bekijken, er omheen te lopen en te lezen.

Eerdere besluitvorming
Dit initiatief is één van de uitwerkingen van het centrumplan en van het boekje ‘Verweven’ Het verhaal, de rode draad, van centrum Geldrop’. Dit boekje vormt de leidraad en de inspiratiebron voor de herontwikkeling en upgrading van ons centrum.