Besluitvorming Gemeenteraad: Volgende stap gezet naar een nieuwe afvalverwerkingsfabriek!

De raad van Geldrop-Mierlo heeft een volgende stap gezet naar een nieuwe afvalverwerkingsfabriek. De raad heeft, met tegenstemmen van VVD, DGG en PvdA , ingestemd met deelname in een joint venture CURE-Dong. Een raadsmeerderheid denkt hierbij een sprong voorwaarts maken in de duurzame verwerking van afval. Maar is dit wel zo?

Naar aanleiding van een onderzoeksrapport van Universiteit Groningen heeft CURE een aanvullend onderzoek laten doen naar de milieu gevolgen van de nieuwe fabriek door T.U. Delft. Daaruit blijkt dat, wanneer rekening wordt gehouden met  extra energiekosten en waterverbruik welke voor natte scheiding nodig zijn,  deze nagenoeg gelijkwaardig is aan droge afvalscheiding. Wellicht kan een kleine winst worden behaald. Nadeel  is dat gebruik wordt gemaakt van grote hoeveelheden water en energie. Die heffen het voordeel  dus grotendeels op.

Volgens de laatste WABES prognoses van de waterschappen ( waterbeschikbaarheid) blijkt dat in de komende decennia de waterbeschikbaarheid drastisch gaat afnemen.  Er worden bovendien lange periodes van droogte gepaard met extreme buien voorspeld. Dat zal grote gevolgen hebben voor  de grondwaterstand  en voorraad  drinkwater. We willen  daar  rekening mee  houden.

Omdat de scheidingen duurzaam  nagenoeg gelijkwaardig zijn en  er voor rekening en risico van onze inwoners geïnvesteerd  gaat worden in een risicovolle onderneming , vindt de VVD fractie dat niet moet worden deelgenomen. Het nieuwe vermeend  “groene” speeltje gaat immers 85 miljoen kosten. Geldrop-Mierlo loopt vooralsnog een risico van 11 miljoen en er moet maar worden afgewacht of het bedrijf ooit winstgevend wordt. Kostendekkend zal het wel zijn want Uw jaarlijkse nota wordt daar immers  op aangepast. Wij voorzien dan ook, bij tegenvallend resultaat, een  grote verhoging van de afvalstoffenheffing. Uiteindelijk betaalt U als inwoner  de rekening.

De VVD fractie heeft een voorstel van het college ondersteund om het rubbergranulaat op kunstgrasvelden te vervangen. Een raadsmeerderheid heeft dit voorstel van het college flink aangepast. Het nu aanvaardde voorstel is stukken duurder dan  het collegevoorstel, daarom heeft de VVD niet ingestemd met het amendement. Directe vervanging en afschrijving  gaat miljoenen extra kosten wat  ten koste gaat van andere noodzakelijke investeringen en zal leiden tot lastenverhoging voor gebruikers en inwoners. Wij waren het eens met het collegevoorstel dat gefaseerde vervanging met kurk voorzag.

Recent heeft de raad ook besloten een nieuwe dure vergaderruimte te bouwen.  De VVD fractie gaf de voorkeur aan gebruik van het leegstaande voormalige LEV gebouw ( eigendom van de gemeente) aan de Stationsstraat.

Nu de economie weer aantrekt en ook Geldrop- Mierlo daarvan profiteert  blijft de VVD  van mening dat niet onnodig goed geld van onze inwoners  in risicovolle projecten moet worden geïnvesteerd en verspilling van geld moet worden tegengegaan.