Kadernota 2017 – 2021 reactie en visie VVD Geldrop-Mierlo

De VVD fractie heeft de kadernota voor kennisgeving aangenomen. De nota heeft veel inhoud, maar daadkracht ontbreekt. Wij doen voorstellen ter verbetering van het voorgenomen beleid.

Economie en bouwen

Afschaffen betaald parkeren
De VVD wil volledige afschaffing van betaald parkeren. Centrum parkeren moet worden geregeld met blauwe zones. De VVD fractie vindt het nodig het parkeren op het Molenplein in Mierlo te handhaven. Als we dat niet doen ontstaat er parkeernood in dat centrum. In de regiogemeenten Deurne en Helmond wordt het parkeerbeleid herzien, in nabuurgemeenten Heeze en Nuenen is het al gratis. Bij afschaffing stijgen de winkelomzetten met 15% waardoor extra werkgelegenheid zal ontstaan en uitkeringsgerechtigden weer een baan vinden. Bovendien zijn we dan gastvrij voor onze bezoekers uit de regio en toeristen. Ook besparen we de onnodige uitgave van enkele tonnen voor aanleg van parkeer systemen.

Winkelvestiging

De recente aankondiging dat Aldi zich in Mierlo aan de Geldropseweg wil gaan vestigen toont aan dat wij ons detailhandelsbeleid moeten herzien. Het is niet meer van deze tijd dat er halsstarrig wordt vastgehouden aan de verouderde inzichten op dit gebied. De VVD fractie stelt voor een onderzoek te doen naar de mogelijkheid van detailhandel op industrieterreinen in de periferie van woongebieden. De parkeerdruk in het centrum zal dan verminderen.

Zorgwonen moet ook in onze gemeente mogelijk worden
Het college geeft geen uitvoering aan het raadsprogramma waarin is opgenomen dat moet worden geanticipeerd op de algemene wens van inwoners en het beleid van onze regering om ouderen

langer zelfstandig te laten wonen. Nog steeds worden er in Geldrop-Mierlo aanvragen van inwoners om hun woning  te verbouwen c.q. uit te breiden  en langer zelfstandig wonen mogelijk te maken, afgewezen.  Het is voor de VVD onaanvaardbaar dat deze behoefte van inwoners niet in beleid wordt omgezet. Bestemmingsplannen dienen te worden aangepast zodat het aanpassen van een woning om samen met zorgverleners te kunnen wonen mogelijk wordt gemaakt. Wij vinden wachten op de implementatie van de omgevingswet 2019 ongewenst. Het is nu tijd om te handelen.

Energieneutraal bouwen is duurzaam
De VVD vindt duurzaamheid erg belangrijk is. Wij willen daarbij bijzondere aandacht voor het duurzaam bouwen omdat, zoals het nu gaat, de voor 2040 door de raad gestelde doelen niet zullen worden gehaald. De VVD vindt dat er bij nieuwbouw geen gebruik meer moet wordt gemaakt van aardgas. Er zijn voldoende nieuwe mogelijkheden beschikbaar zoals aardwarmte. Het is opvallend dat in de recente nieuwbouw weinig gebruik is gemaakt van alternatieve energiebronnen. De VVD vraagt hier aandacht voor en wil bij particuliere nieuwbouw een korting verlenen op de legeskosten indien energieneutraal wordt gebouwd. Wij willen huizenbouwers stimuleren om duurzame keuzes te maken en denken dat een dergelijke korting net het steuntje in de rug geeft. Daartoe zal door de VVD een motie worden ingediend.

Waarom 85 miljoen voor een nieuwe Cure afvalscheiding?
De plannen van CURE voor een nieuwe afvalverwerkingsfabriek op basis van natte afscheiding zijn onbegrijpelijk. Bovendien heeft CURE al de handen vol aan het ophalen van huisvuil. Wij wijzen dan ook deelname van Geldrop-Mierlo in dit project volledig af. Ondernemen, en zeker niet experimenteel, is geen taak van een gemeente. Private partijen willen niet deelnemen in het project. De VVD gaat geen investering goedkeuren van EUR 85 miljoen waarvan EUR 11 miljoen voor rekening van Geldrop-Mierlo komt. Als blijkt dat de verwerkingsfabriek geen succes wordt, gaat de gemeente voor dit bedrag de boot in komt dan in de problemen.

Bovendien blijkt uit recente onderzoeken (Groningen en Delft) dat de huidige verwerking nagenoeg gelijkwaardig is aan de natte afscheiding. Waarom dan een nieuwe verwerkingsfabriek? Volgens de onderzoeken voegt het qua duurzaamheid niets toe. Wij zien dus geen heil in deel nemen in deze investering als er alleen maar risico's zijn die uiteindelijk volledig voor rekening van onze burgers komen.

Meer daadkracht en handhaving
Wij onderschrijven de inzichten in de kadernota maar vinden wel dat deze moeten worden omgezet in daadkracht. De VVD wil dus dat er meer gehandhaafd wordt zodat door nauwlettend toezicht voortijdig negatieve ontwikkelingen kunnen worden gesignaleerd. Wij moeten laten zien dat er binnen onze gemeente geen ruimte is voor criminaliteit en baldadigheid. Uitbreiding van handhaving moet meer prioriteit hebben door meer wijkagenten aan te stellen.

Verkeer

De bereikbaarheid van Geldrop-Mierlo
Voor Geldrop-Mierlo zijn geen nieuwe wegen voorzien in de Bereikbaarheidsagenda 2016. Onduidelijk voor de VVD is of omliggende gemeenten vasthouden aan hun plannen wegen in het buitengebied aan het doorgaand verkeer te onttrekken. Wij willen daar graag duidelijk over, voor ons zou dat onaanvaardbaar zijn.

Kan extra ontsluiting luchen wel doorgaan?
Recent heeft de Raad van State het besluit van Geldrop-Mierlo om een aansluiting te maken van de Termeerstraat op deGeldropseweg, afgekeurd. Bezwaarmaker de Bomenstichting is in het gelijk gesteld. Er is dus weer een enorm bedrag onnodig uitgegeven aan plannen maken, besluitvorming en gerechtelijke procedures. Dit is niet de eerste keer dat de gemeente door de Raad van State wordt teruggefloten. Het wordt tijd ons te bezinnen op de kwaliteit van onze plannenmakers en de juridische houdbaarheid van het beleid. De VVD vindt dat de gemeenteraad uitdrukkelijk ook naar haar eigen functioneren moet kijken omdat het met name zij het is die alsmaar gedurende de procesvorming extra wensen toevoegt.

Samenwerken met buurgemeenten
Nu Nuenen heeft gekozen voor het opgeven van haar zelfstandigheid en Geldrop-Mierlo de deur voor deze buurgemeente heeft dicht gedaan, moeten we ons realiseren dat de samenwerking in de Dienst Dommelvallei zal eindigen tenzij Nuenen samengaat met Son en Breugel. Die kans is klein.

De VVD fractie wil toch dat we zoveel mogelijk in de regio samenwerking zoeken en taken gezamenlijk uitvoeren. Dit is enorm kostenbesparend. We moeten daarbij in de eerste plaats kijken naar Heeze-Leende en de overige A2 gemeenten.

Toezicht op onze geldmiddelen
De gemeente moet goed op haar geld letten. Daarbij hoort dat bepaalde gelden worden geoormerkt, zoals de gelden die vanuit het Rijk worden ontvangen voor het sociale domein. De VVD vindt dat een goede zaak. Geldrop-Mierlo stopt veel beschikbare gelden in allerlei potjes. Daardoor is er minder overzicht en worden er wellicht verborgen risico's gelopen. De VVD vindt goed financieel beleid belangrijk en waakt voor deze ontwikkeling.

Het is opvallend dat daar waar de Veiligheidsregio zichzelf een strenge bezuinigingsdoelstelling heeft opgelegd, het nu een hogere bijdrage van de gemeente vraagt. Dit terwijl door onze gemeente 2 brandweerauto’s en een hoogwerker en vooral brandweerpersoneel zijn ingeleverd. De VVD zet hier vraagtekens bij en zal de ontwikkelingen bij de Veiligheidsregio kritisch blijven volgen.

De VVD is van mening dat, indien er ruimte zit in de begroting, meevallers ten goede moeten komen aan de burgers die immers tijdens de crisis ook de rekening hebben betaald. Huizenbezitters betalen overwegend de rekening van de gemeente en dat is niet fair. In 2016 heeft de VVD zich gekeerd tegen de voorgenomen verhoging van de OZB. De VVD is van mening dat de OZB moet worden verlaagd dan wel op zijn minst niet mag stijgen. Het is onredelijk alleen eigen huizenbezitters te belasten voor algemene lasten.

Burgerparticipatie
De VVD staat voor ruime burgerparticipatie. Inspraak is belangrijk om tot een gedragen plan te komen waar de meerderheid zich in kan vinden en de minderheid zich gehoord voelt. Wanneer de gemeente de burger op tijd en volledig informeert over plannen ‘in de achtertuin’, mag zij van de burger verwachten dat die in de een vroeg stadium komt meepraten. Dat maakt de kans op succes groter en voorkomt juridische discussies achteraf.

Daadkracht
De VVD staat voor een kleine effectieve overheid die inspeelt op de wensen en de behoeften van haar inwoners. Daarbij past klare taal en daadkracht. De VVD fractie onderstreept het belang van goede service en de faciliterende rol van de gemeente. Wij pleiten er wel voor uit te gaan van de kracht van de burger. We moeten de inwoners van Geldrop-Mierlo serieus nemen en niet betuttelen met vage taal zoals dat “de gemeente helpt dromen waar te maken”. Niet dromen, maar doen zou de VVD zeggen.

Voorgenomen Activiteiten
De VVD is er voorstander van dat de plannen die het college presenteert in het activiteitenplan, zoveel mogelijk worden uitgevoerd. De projecten Santheuvel in Mierlo en het parkeerterrein voor het voormalige gemeentehuis in Mierlo dienen snel te worden aangepakt.

Op de voorgenomen aanpassingen in de ruimtelijke plannen en de prioriteit daarvan zullen wij tijdens de begrotingsbehandeling reageren.

Sociale Zaken

Scholen
De VVD staat voor de jonge gezinnen in onze gemeente. “Een sterke samenleving begint bij onze kinderen”. Het is onaanvaardbaar dat er onderwijspartners zijn die het belang van bestuurders boven het belang van kinderen stellen. De Raad heeft uitdrukkelijk aangegeven brede scholen te willen waarbij verschillende stromingen in 1 gebouw samengaan zodat er synergie kan ontstaan en optimaal gebruik van gebouwen kan worden gemaakt. Schoolbesturen moeten zich realiseren dat ook zij inhoudelijk een bijdrage hieraan moeten leveren. Wij vinden het wenselijk dat de gehele opleiding van 0-12 wordt ondergebracht in 1 bestuurlijke keten en dat er geen versplintering van beleid en belang plaatsvindt.

De VVD fractie benadrukt het belang om schoolgebouwen multifunctioneel in te zetten. Wij vinden dat de school een bruisend hart moet vormen in de wijk. Vestiging van bibliotheken en gastvrij gebruik door buurtschappen heeft onze voorkeur.

Vervangen buurtsportcoaches
De VVD fractie heeft geen behoefte aan de buurtsportcoaches. Het college heeft recent zelf aangegeven dat die ondermaats presteren. Verenigingen maken er nauwelijks gebruik van en de regie hierover door LEV is slecht. De VVD fractie stelt voor in de plaats hiervan een beleidsmedewerker aan te stellen afkomstig uit de sportwereld die als opdracht krijgt activiteiten te initiëren en verenigingen te begeleiden. De samenwerking met de LEV kan dan worden beëindigd.

Gebiedsgericht werken moet tot zijn recht komen in samenwerking met wijkagenten. De wijkagent heeft de kennis over de wijk in huis. De gemeente moet de wijk faciliteren in plaats van zelf het beleid te initiëren.

Moet Geldrop-Mierlo de sociaalste regiogemeente zijn?
Uw kadernota geeft aan dat Geldrop- Mierlo bekend staat om haar goede sociale beleid. Ook de VVD wil een goede uitvoering van het sociale beleid maar uitdrukkelijk NIET dat onze sociale regelingen beter zijn dan die van omliggende gemeenten. In de afgelopen perioden heeft Geldrop-Mierlo zich ontwikkeld tot een gemeente met een bijzondere aantrekkingskracht op sociaal zwakkeren. Wij keren eerder en meer toeslagen uit dan omliggende gemeenten. De VVD wil niet dat wij aantrekkelijker zijn, dat legt claims op onze woningbeschikbaarheid die zo broodnodig is voor eigen inwoners.

Medewerking aan Turks centrum
De VVD fractie gaat niet meewerken aan legalisering van Bleekvelden 21. Ook inruil van dit pand door de gemeente vinden wij onacceptabel omdat dit onze gemeenschap enkele tonnen extra kost. De Stichting is zelf hiervoor verantwoordelijk. De taxatiewaarde is immers veel lager dan de aankoopprijs. Waarom kunnen onze Turkse buren geen gebruik maken van reguliere wijkgebouwen zoals alle andere geloofgemeenschappen?

Basisinkomen in strijd met Participatiewet
Het college stelt voor om in 2018 een vertrouwensexperiment stimulerende bijstand in te voeren. Verhullende taal ten spijt, hebben we het nog steeds over een basisinkomen wat onverenigbaar is met de Participatiewet. Het invoeren van een basisinkomen zal grote gevolgen hebben voor het aantal vaste uitkeringsgerechtigden en de arbeidsparticipatie. Pogingen bijstandsgerechtigden te laten uitstromen uit de bijstand en het laten aanvaarden van werk zal moeilijk worden. Het is opvallend, en volledig onacceptabel voor de VVD, dat reeds nu in een recente presentatie van Senzer wordt aangegeven dat er plannen zijn om een kleine 600 uitkeringsgerechtigden niet meer te begeleiden naar werk omdat dat toch niet succesvol zou zijn.

De groep niet bemiddelbaren wordt alleen maar groter als er niet verder wordt begeleid naar werk. Het verschil tussen werken en betaald thuis zitten is zo klein geworden dat er in belangrijke mate voorkeur wordt gegeven aan het leven van een uitkering. Daar wil de VVD niet aan meewerken.

fractie
Raadsleden: Frits van de Mosselaar, Thomas Schouten, Juliette Kuipéri