Wordt Aldi een last voor Gemeente?

Als reactie op de berichten dat Aldi en Boerenbond de gemeente Geldrop-Mierlo aansprakelijk gaan stellen heeft het college aangegeven een dwangsom aan de Boerenbond te willen opleggen indien daadwerkelijk wordt overgegaan tot opening van een supermarkt. De VVD fractie heeft schriftelijk hierover vragen gesteld. Wij hebben om een spoedige beantwoording van de vragen gevraagd maar het college heeft aangegeven de uiterste zorgvuldigheid te betrachten en de uiterste termijn van 30 dagen voor beantwoording nodig te hebben.

Inmiddels is de aanzegging van een dwangsom door de gemeente gedaan. Op ons verzoek heeft de raad een kopie van de aanzegging ontvangen: Wanneer Aldi de supermarkt opent is een dwangsom verschuldigd van € 1.250,00 per dag met een maximum van € 37.500,00.

Aldi en Boerenbond zullen ongetwijfeld een voorlopige voorziening vragen. De kans is dan bijzonder groot dat de Raad van State gaat concluderen dat het voorbereidingsbesluit onrechtmatig is en dat dit moet worden teruggedraaid. Indien het voorbereidingsbesluit wel stand houdt moet het bestemmingsplan worden gewijzigd. Wanneer je kijkt naar de recente uitspraak van de Raad van State in de casus Lidl in Eindhoven zien wij grote overeenkomsten. Een toewijzing van een substantiële schadevergoeding ligt voor de hand.

De vraag is nu of het College bereid is de raad voor te stellen het bestemmingsplan te wijzigen en de substantiële schade voor rekening van onze inwoners te brengen. Die betalen uiteindelijk de rekening. Aldi en Boerenbond hebben aangekondigd een schadeclaim van 10,7 miljoen euro voor te bereiden.

De VVD fractie ziet geen gronden waarom zij haar mening zou bijstellen. Wij blijven van mening dat een supermarkt is toegestaan en dat het voorbereidingsbesluit beter niet had kunnen worden genomen, een raadsmeerderheid besloot dit echter wel te doen op verzoek van het college. De Gemeente Geldrop-Mierlo laat door het nemen van zulke ad hoc besluiten zien dat het niet direct een betrouwbare overheid is. De gemeente heeft decennia lang geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid het bestemmingsplan aan te passen, terwijl dat iedere 10 jaar moeten worden geactualiseerd. Met het opleggen van een dwangsom wil het college haar eigen nalatigheid wegpoetsen. De gemeente heeft geblunderd en dat wil ze door de raad voor haar karretje te spannen herstellen. De VVD fractie leent zich daar niet voor en neemt haar verantwoordelijkheid. Onze inschatting is dat Geldrop-Mierlo tot een aanzienlijke planschade wordt veroordeeld als het voorbereidingsbesluit in stand wordt gehouden.

Frits van de Mosselaar
Fractievoorzitte