Reactie fractie VVD Geldrop-Mierlo op raadsinformatiebrief 2017-015803 van 19 september 2017.

Het is opmerkelijk dat het college blijft volharden in haar eigen gelijk in de zaak Aldi/Boerenbond ondanks de vrij duidelijke uitspraak van de voorzieningenrechter in het kort geding van Aldi tegen Gemeente.

De rechter heeft, en daar gaat in deze zaak alles om, expliciet geconstateerd dat de bestemming Geldropseweg 12 te Mierlo het vestigen van een supermarkt toestaat. Deze constatering zal in een bodemprocedure niet anders zijn. De VVD was daar op 15 juni 2017 al van overtuigd.

Wij, raad en college, hebben immers tijdig verzuimd maatregelen te nemen die deze vestiging hadden kunnen voorkomen. Decennia lang is deze bestemming ongewijzigd gelaten terwijl sindsdien al enige malen het bestemmingsplan verplicht is herzien.

Het is dus ongepast om, nadat van een voorgenomen vestiging is gebleken, achteraf het bestemmingsplan aan te passen.

Het lijkt er op dat er door het college, nadat Den Binnen was gerealiseerd, toezeggingen zijn gedaan dat geen verdere vestigingen van supermarkten zouden worden toegestaan. Als dit zo is, is dit niet ter besluitvorming aan de raad voorgelegd en het is ook niet wenselijk dat Raad en College zich met de vestiging van supermarkten bemoeien. Algemeen wordt dit overgelaten aan de vrije marktwerking. Waarom bemoeien wij ons wel met supermarkten maar doen dit niet bij de overige detailhandel. Dit is niet uit te leggen aan deze ondernemers en onze inwoners.

Wanneer de raad het voorbereidingsbesluit wil handhaven zal dit ongetwijfeld leiden tot verdere procedures die veel geld gaan kosten. Met de kansberekeningen die het college in de raadsinformatiebrief aangeeft zijn wij het niet eens. De raad wordt meegenomen in een kansberekening waarover niet eens gediscussieerd zou moeten worden. Het gaat er om wat een correcte uitvoering is in van het bestemmingsplan, niet wat onze kansen en gevolgen zijn als we de procedure niet winnen.

In Gemert speelt een soortgelijke zaak. Daar moet nog worden gebouwd en ook daar is de bestemming duidelijk. Ook daar is een voorbereidingsbesluit genomen. Dat college heeft haar raad nu voorgesteld, of het voorbereidingsbesluit te handhaven en een vermoedelijke planschade van 4,5 miljoen euro verschuldigd worden, of het voorbereidingsbesluit intrekken.

Het had het college gesierd ook in Geldrop-Mierlo met zo’n voorstel te komen. Reeds nu is bekend dat de eisen tot planschade veel groter zijn, bijna 11 miljoen.

In de vervolgstappen vermeldt het college dat onze gemeente onlangs zeer fors heeft geïnvesteerd in het verbeteren van het Mierlose centrum. De komst van een Aldi zet als gevolg van overbewinkeling de leefbaarheid van het centrum onder druk. Dit is nog maar zeer de vraag. Door de vestiging van de Aldi nabij wijk Luchen verminderd de enorme parkeerdruk in het centrum en zal de leefbaarheid eerder toenemen dan afnemen.

Ook de vermelding dat Aldi c.s. door te handelen zoals zij hebben gedaan, onze gemeente willens en wetens een rad voor ogen hebben gedraaid en ons hebben misleid zal geen stand houden in verdere procedures. Ook daar is de voorzieningenrechter duidelijk in. Dat het college desondanks blijft vasthouden aan haar eigen gelijk zegt meer over dit college dan over de zaak.

Ik herinner de raad er aan dat in verschillende verkiezingsprogramma’s door partijen was opgenomen dat zij winkels in de wijk voorstaan. Nu het legaal kan, zonder dat bestemmingsplannen moeten worden aangepast, wordt dit losgelaten.

Wij zullen dan ook a.s. maandag een motie indienen om het voorbereidingsbesluit van 15 juni 2017 in te trekken.

fractie
Raadsleden: Frits van de Mosselaar, Thomas Schouten, Juliette Kuipéri-Meesters