VVD motie over Aldi haalt het niet

De door de VVD ingediende motie om het voorbereidingsbesluit Geldropseweg 12 in te trekken kreeg onvoldoende steun. Alleen D66 en VVD willen dat de gemeente de procedure tegen Aldi op dit moment zou stoppen.

CDA en DPM vinden dat alles moet worden gedaan om een 4e supermarkt in Mierlo te voorkomen. De andere partijen willen eerst afwachten hoe de procedure bij de meervoudige kamer van de rechtbank zal verlopen en stemden ook tegen. De voorzieningenrechter heeft Aldi gelijk gegeven in haar bezwaren tegen het voorbereidingsbesluit en de opgelegde dwangsom opgeschort.

Wanneer de gemeente door de meervoudige kamer van de rechtbank in het gelijk wordt gesteld zal het bestemmingsplan moeten worden veranderd. Op dat moment hebben eigenaren en huurders recht op planschade. Dat heeft wethouder  Hoekman in het debat ook erkend.  Zij rekent er op dat deze schade wel zal meevallen. Maar die planschade zal groot zijn. Reeds nu heeft eigenaar Malcolm BV/Boerenbond een schade geclaimd van bijna 1.5 miljoen euro. Daar komt de eventuele schade van Aldi nog bij. Feit blijft dat straks wanneer het voorbereidingsbesluit, na winst in de rechtszaak, wordt omgezet in een bestemmingsplanwijziging de raad een besluit moet nemen: Aldi, ondanks het eventuele gelijk van de gemeente, open laten of de winkel sluiten en miljoenen aan planschade verschuldigd worden.

De VVD vindt overigens ook dat de gemeente zich niet moet bemoeien met het aantal supermarkten. Het gaat wel om vrij ondernemerschap. En zij heeft ook geen beleid voor branchebeperking in andere sectoren.

Het is dus voor Geldrop-Mierlo het goedkoopst wanneer Aldi door de rechtbank in het gelijk wordt gesteld. De Gemeente is dan alleen een flink bedrag kwijt aan juridische adviseurs.

De VVD wilde de kosten van adviseurs en planschade voorkomen door nu het voorbereidingsbesluit in te trekken. In deze procedure zijn er alleen maar verliezers: Wint Geldrop-Mierlo dan kost het veel geld en betalen onze inwoners de rekening.

Wij houden u van het vervolg op de hoogte.

fractie
Raadsleden: Frits van de Mosselaar, Thomas Schouten, Juliette Kuipéri-Meesters