Naar aanleiding van de commotie die is ontstaan bij de voorgenomen vestiging van een Aldi in Mierlo wil ik graag als fractievoorzitter van de VVD in Geldrop-Mierlo reageren.

De Raad van Geldrop-Mierlo heeft in een detailhandelsvisie vastgelegd dat zij voor de kern Mierlo 3 supermarkten voldoende vindt. De VVD fractie heeft dit onderschreven. Maar deze detailhandelsvisie is niet meer dan een streven en heeft geen wettelijke status. Dat hebben wel bestemmingsplannen. En de bestemming van de Boerenbond was Algemene Detailhandel. Daarin past ook de vestiging van een supermarkt. De voorzieningenrechter heeft dit in haar uitspraak van 13 september bevestigd.

Opvallend is dat bij de uitbreiding van den Binnen ( toen er nog gestreefd werd naar 2 supermarkten) de geldende bestemming door het college werd gebruikt om de komst van de 3e supermarkt AH niet tegen te houden. Daar is toen bewust, ondanks eerdere ruimere plannen en ook vanwege slechte marktomstandigheden, binnen d e bestaande bestemmingsgrenzen van den Binnen gebleven. Wanneer de AH zich niet mocht vestigen kon de herontwikkeling van het winkelcentrum niet doorgaan.

De motieven bij den Binnen gelden blijkbaar nu niet meer en gebruikt het college ze andersom.

Er is nu een voorbereidingsbesluit genomen bij een op zich legale bestemming aan de Geldropseweg. Dat recht heeft de gemeenteraad uitdrukkelijk. Dit voorbereidingsbesluit zal nu gevolgd moeten worden door een bestemmingswijziging. Als dat gebeurt, ontstaat aanwijsbare schade ontstaat voor eigenaren en huurders en kunnen zij zich beroepen op de planschaderegeling. In de praktijk komt het zelden tot een minnelijke schikking maar doet nagenoeg altijd de rechter uitspraak. Dit kan jaren duren, ook kan planschade pas worden geclaimd als de nieuwe bestemming onherroepelijk is geworden en moet binnen 5 jaar worden ingeroepen.

Door de Boerenbond is, na het voorbereidingsbesluit, al een huurschadeclaim van € 1.475.000,00 aangezegd. Wat de huurder gaat vragen is te voorzien maar wordt door het college gebagatelliseerd.

Het was de VVD fractie ten tijde van het nemen van voorbereidingsbesluit al duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn voor Geldrop-Mierlo. Daarom hebben wij niet ingestemd met het voorbereidingsbesluit. De planschade gaat miljoenen kosten en moet worden betaald om recht te breien wat door een fout van de gemeente is ontstaan. Raad, college en ruimtelijke ordening hebben zitten slapen en de mogelijkheden ter plekke onderkend.

Dat wethouder Hoekman nu zegt dat zij straks de strijd om de planschade wel wil aangaan zegt ons niets, zij zit dan allang niet meer op haar stoel. Zij heeft aangekondigd niet meer beschikbaar te zijn bij de volgende verkiezingen. Wat vermoedelijk achterblijft, is een torenhoge rekening voor de inwoners van Geldrop-Mierlo.

Voor de VVD fractie is het nu wachten op de bestemmingswijziging, dan zullen wij ons weer inzetten om eventuele financiële schade voor de gemeente te voorkomen.

Frits van de Mosselaar