Beloofde reactie op uitspraak rechter: CURE en de nieuwe Joint Venture Cure/Dong

De rechtbank Oost Brabant heeft in haar vonnis van 20 september 2017 uitgesproken dat CURE heeft gehandeld in strijd met het Europese Aanbestedingsrecht. Een inhoudelijke reactie van CURE op de uitspraak is tot op heden uitgebleven.

De VVD fractie in Geldrop-Mierlo heeft zich steeds verzet tegen de oprichting van de Joint Venture en de bouw van een nieuwe afvalverwerkingsfabriek.

Opvallend is dat in de rechtszaak nog eens extra de doelstelling van CURE ( 100% eigendom van gemeenten Eindhoven, Valkenswaard en Geldrop-Mierlo ) door de rechter is aangegeven. In de oprichtingsakte van CURE staan in art.4 lid 1 Uitvoerende taken expliciet de doelen van CURE benoemd, dit zijn:

1. Inzameling, vervoer en eventuele opslag van huishoudelijk afval
  2. de zorg voor beheer van huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in artikel 10.4 van de Wet Milieubeheer voor zover deze aan Gemeenten is opgedragen.
  3. het vermarkten van afvalstoffen.
  4. De klachtenafhandeling.

Dit houdt in dat in de oprichtingsakte van Cure door de 3 gemeenten uitdrukkelijk niet wordt gesproken van het verwerken van huishoudelijk afval. Het bouwen van een afvalverwerkingsfabriek vinden wij daarom in strijd met de oprichtingsakte van Cure.

Dat is ook wat de VVD fractie van Geldrop-Mierlo steeds heeft aangegeven en waarom zij niet heeft ingestemd met alle besluiten die tot op heden door de Raad ten behoeve van de Cure/Dong Joint Venture zijn genomen.

De dure en risicovolle verwerking van afval is geen gemeentelijke taak en moet worden overgelaten aan het bedrijfsleven. Er wordt rekening gehouden dat pas na het 12e jaar de investering rendabel is. Dat lijkt de VVD geen basis om een bedrijf op te starten.

De fabriek wordt in Eindhoven op vervuilde grond gebouwd. Door deze vervuiling moeten extra beschermende maatregelen worden genomen waardoor de bouwkosten met 11 miljoen worden verhoogd.

Een fabriek van 85 miljoen euro met een gerantstelling door de gemeente Geldrop-Mierlo van 11 miljoen is niet nodig. Wij vinden het zelfs ontoelaatbaar dat de Gemeente voor rekening en risico van haar inwoners deel gaat nemen in een onderneming. Dat moet aan marktwerking worden overgelaten. Het kan alleen maar leiden tot hoge afvalheffingen.

Wij zullen ons dan ook blijven verzetten tegen deelname.

fractie:
Raadsleden: Frits van de Mosselaar, Thomas Schouten, Juliette Kuipéri-Meesters