VVD Geldrop-Mierlo als enige tegen startersleningen

De VVD Geldrop-Mierlo fractie heeft niet ingestemd met het vernieuwen van de starterslening. Een starterslening kan worden verstrekt als de koopsom van een huis hoger is als de maximale hypotheek die door een bank wordt verstrekt.

De kans op een zo’n lening is bijna nihil om de doodeenvoudige reden dat er geen geld voor beschikbaar is. Het totale gereserveerde bedrag is reeds verstrekt dus kunnen er alleen nieuwe leningen worden verstrekt wanneer door aflossingen weer ruimte ontstaat. Dat kan even duren en verkopers zullen niet wachten totdat de gemeente weer genoeg heeft gespaard. Een onzinnige regeling dus.

Dat is niet de reden waarom de VVD Geldrop-Mierlo niet heeft ingestemd. Wij vinden, net als 300 andere gemeenten, dat de gemeente geen hypotheekbank is. Door het verstrekken van deze leningen ontstaat overkreditering. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Het is bevreemdend te moeten constateren dat leden van het college na de vergadering aangaven het eens te zijn met ons standpunt.

Frits van de Mosselaar