Begroting 2018-2021 goedgekeurd door raad:

In de raadskamer van 6 november is stevig gedebatteerd door de fracties. Voor de VVD Geldrop-Mierlo fractie heeft het nieuweraadslid en komende lijsttrekster Monica Leenders het debat gevoerd. Dat heeft ze met verve gedaan. Omdat de VVD een stevig aantal amendementen en moties had ingediend moest ze heel wat toelichten. De fractie had hoog ingezet met amendementen over gratis parkeren, hoger onderhoudsniveau openbaar groen, meer handhaving en blauw op straat, meting van fijnstof en geluidoverlast in wijken aan de A67, openbare toiletten, extra budget voor cultuur, wonen met zorg en onderzoek naar meer samenwerking met Heeze-Leende.

Het amendement fijnstof werd samen ingediend met DGG, D66, Groen Links en PvdA. Uiteindelijk stemde alleen Dorpspartij Mierlo tegen het voorstel en is het aangenomen.

De wonen met zorg motie  werd ook met dezelfde fracties ingediend. Het college ontraadde het voorstel omdat zij eerst met de raad in overleg wilde  om de contouren van de regeling aan te geven. Besloten werd om de motie aan te houden tot na de ruimtekamer van januari 2018 waarin het “wonen met zorg” op de agenda werd gezet door een meerderheid van de raad. De VVD fractie blijft zich hard maken voor verruiming van (uit)bouwmogelijkheden voor onze senioren zodat langer thuis wonen met zorg  mogelijk wordt en niet afhankelijk is van medische indicatie. Dan ben je naar onze mening al te laat. Gezien het debat zal het moeilijk worden om Dorpspartij Mierlo van de noodzaak te overtuigen.

Ook het amendement, ingediend door VVD en  Groen Links  over verhoging onderhoudsniveau openbaar groen werd uiteindelijk door de gehele raad gesteund.

Ons stokpaardje, gratis parkeren in de gehele gemeente, heeft het niet gehaald. Wel is duidelijk geworden dat CDA en PvdA hier sympathiek tegenover staan. Wanneer D66 terugkeert bij de voorstanders zit er wellicht een meerderheid in na de verkiezingen.

Omdat Cultuur en Handhaving binnenkort op de agenda van de raad komen konden we hierover geen steun krijgen bij de andere fracties.

Ook was er geen steun voor onderzoek naar verdere samenwerking met Heeze-Leende. Het college gaf o.a. als reden op dat Heeze-Leende geen deel uitmaakt van het stedelijk gebied. De VVD fractie denkt hier anders over: Als de samenwerking in de Dommelvallei in gevaar komt door het eventueel afhaken van Nuenen en Son en Breugel is het zinnig om naar Heeze-Leende te kijken.

De VVD kijkt met voldoening terug op deze begrotingsbehandeling.

fractie:
Raadsleden: Frits van de Mosselaar, Thomas Schouten, Monica Leenders
Fractieassistenten: Juliette Kuipéri-Meesters,Ans Stoffelen, Mark van den Broek, Marianne Mulder-Staaijen