College schoffeert commissie betreffende ALDI.

Het college heeft bij besluit van 12-12-2018, volledig tegen het advies van de eigen commissie voor de bezwaarschriften in, de opgelegde dwangsom in stand gehouden. Aldi moet nu 1250 euro per dag betalen met een maximum van 37.500 euro. Aldi heeft aangegeven dit besluit bij de rechter aan te vechten en gaat in beroep. Het negeren van een advies van de eigen commissie is een zeldzaamheid.

Dit besluit is een dieptepunt in de soap van de voormalige Boerenbond. Naar mening van de VVD is aan Malcolm bv terecht een vergunning verstrekt voor het bouwen van een nieuwe winkel. Dat die winkel gebruikt gaat worden door Aldi doet niet ter zake. De bestemming Geldropseweg 12 laat dat toe.

Alleen omdat het college geen gezichtsverlies wil leiden komt het nu tot een bodemprocedure. Zij wordt daarin (nog) gesteund door een raadsmeerderheid.

Het risico wat de gemeente en haar burgers is erg groot. Aldi en Boerenbond hebben laten weten minimaal € 10.775.000,00 schadevergoeding te eisen. Dat hangt onze gemeenschap boven het hoofd omdat de gemeente in haar tunnelvisie gelijk wil krijgen.

De VVD fractie is nog steeds van oordeel dat Aldi daar zich mag vestigen. Wij worden daarbij gesteund door D66. The soap goes on!

Frits van de Mosselaar