Evaluatie bladkorvenproef en bestemmingsplan de Jonkvrouw

Afgelopen maandag stonden er tijdens de ruimtekamer een aantal onderwerpen op het programma. De belangrijkste daarvan waren de bladkorvenproef en bestemmingsplan de Jonkvrouw.

De afgelopen 2 jaar is er een proef gehouden met het gratis ophalen van de groene kliko, in plaats van het plaatsen van bladkorven. Inwoners kunnen het bladafval van de gemeentelijke bomen dan via de eigen kliko aanbieden. Dit zou kosten voorkomen en overlast doordat er veel meer dan alleen blad in de bladkorven werd gedaan. Bij introductie van de proef heeft het college ons voorgerekend dat het gratis ophalen van de groene kliko, wekelijks en 10 weken lang, niet tot meer kosten zou leiden. De VVD heeft daar toen al de nodige vraagtekens bij gezet. Wij vonden het destijds al ongeloofwaardig dat het 10x gratis ophalen van de kliko, geen extra kosten zou meebrengen. En we blijken gelijk te hebben.

Het college is van mening dat de proef succesvol is verlopen, omdat de inwoners het als prettig hebben ervaren. De VVD is van mening dat er meer facetten zijn die hierbij van belang zijn. Bijvoorbeeld het door de Belangengroep Zesgehuchten aangehaalde punt dat bij grote bladval de eigen kliko’s onvoldoende blijken om het bladafval weg te werken. Daar is een bladkorf nog steeds noodzakelijk. Daarnaast is de grote financiële strop, namelijk ongeveer EUR 150.000,-, een tegenvaller die de gemeente nu niet kan dragen met de huidige tekorten op de begroting. Wat de VVD betreft is de proef dan ook niet geslaagd.

Daarnaast is de ‘oplossing’ die het college voorstelt voor het financiële gat, ook niet in lijn met het systeem. Bij ons diftar systeem is het uitgangspunt dat de gebruiker betaalt. Het college wil het vastrecht nu van alle inwoners verhogen. De VVD wil diftar integraal bespreken en bekijken hoe we de alsmaar duurder wordende afvalverwerking moeten benaderen. De VVD zal tegen het voortzetten van de proef stemmen.

Bestemmingsplan de Jonkvrouw

De Jonkvrouw is al een aantal keer besproken in de gemeenteraad. Afgelopen maandag werden de tekeningen getoond van de plannen zoals ze er uit zien na de inspraak. Door nuttige input van burgers (belangstellenden en omwonenden) is het plan hier en daar verbeterd. De opkomst bij de inspraak is groot geweest, wat er hopelijk voor zorgt dat het plan ook gedragen wordt.

De Belangenvereniging Zesgehuchten maakte zich zorgen of de aan haar gedane toezeggingen over de hoogte, ook wel worden nagekomen. De VVD heeft gepleit voor duidelijkheid, er moet geen ruimte zijn voor discussie achteraf. Tijdens de bespreking bleek dat de toezegging ook onderdeel is van de regels bij het bestemmingsplan. Die toezegging werd door de wethouder en de ambtenaren herhaald. Daarmee is de VVD vooralsnog voldoende gerustgesteld. We houden natuurlijk een vinger aan de pols.

Het plan ziet er veelbelovend uit met voldoende ruimte voor zorg en voor senioren. De VVD hoopt dan ook dat de ontwikkeling op korte termijn kan aanvangen.

De ontwikkelaars hebben toegezegd gasloos te bouwen. Dat juichen wij natuurlijk toe en dit is maar weer een voorbeeld van hoe een ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid, heel goed vanuit onze inwoners op gang kan komen. De gemeente hoeft het gasloos bouwen niet op te leggen, de vraag schrijft dit nu al voor en daarom springen de ontwikkelaars daarop in. Een goede ontwikkeling!