Vragen verkeersveiligheid

De VVD heeft naar aanleiding van geluiden uit de samenleving over de onveilige situatie rondom de parkeervakken op de Margrietstraat en de Dorpstraat in Mierlo de volgende vragen voor het College van Burgemeester en Wethouders:

1. Is de portefeuillehouder bekend met de brief aan de gemeente waarin aandacht voor de onveilige situatie rondom het parkeren in het centrum van Mierlo is gevraagd?
  2. Is de portefeuillehouder bekend met de parkeersituatie op de Margrietstraat en de Dorpstraat in Mierlo waarbij men zich achter de geparkeerde, en wellicht wegrijdend, auto’s en het drukke verkeer op die straten moet begeven om er op de stoep te komen?
  3. Is de portefeuillehouder het met de VVD eens dat dit zeer gevaarlijke situaties voor onder andere ouderen die slecht ter been zijn en ouders met jonge kinderen met zich mee kan nemen?
  4. Kan de portefeuillehouder toezeggen met maatregelen te komen, zoals het verwijderen van de beplanting tussen de stoep en parkeervakken, zodat men vanuit de auto meteen naar de stoep kan lopen?
  5. Kan de portefeuillehouder toezeggen te kijken naar andere potentieel gevaarlijke verkeerssituaties, daar maatregelen voor te treffen en daar de raad van op de hoogte te brengen?

De openbare veiligheid is een speerpunt voor de VVD fractie. Iedereen is natuurlijk eindverantwoordelijke voor zijn of haar eigen veiligheid in het verkeer, maar de gemeente heeft ook een verantwoordelijkheid waar het gaat om het inrichten van een openbare ruimte die de veiligheid bevordert. Omdat er elders in de gemeente gevaarlijke situaties zijn, vragen we het College om ook te kijken naar alle gevaarlijke plekken en er passende maatregelen voor te treffen.