Afgelopen maandag is de begroting van de gemeente Geldrop-Mierlo vastgesteld. Helaas met een tekort van meer dan 1 miljoen. Als VVD hechten we aan een verantwoord financieel beleid, zeker omdat het gaat om gemeenschapsgeld. We voelden ons dus genoodzaakt om uiteindelijk tegen de begroting te stemmen.

Ondanks dat we het resultaat niet konden steunen, heeft de VVD wel belangrijke wijzigingen kunnen aanbrengen in de begroting. Het door ons geïnitieerde voorstel om de hondenbelasting te verlagen en tegelijkertijd overlast van honden(poep) te verminderen werd aangenomen. Samen met onze partners in de raad hebben we er ook voor kunnen zorgen dat de kosten van de afvalstoffenheffing niet zouden stijgen van 90,- naar 145,-, maar dat dit beperkt is gebleven tot ongeveer 120,-.

Ook onze oproep om het subsidieproces te vereenvoudigen, werd aangenomen. We horen van diverse verenigingen en instanties dat het aanvragen van een subsidie en de verantwoording achteraf een flinke klus zijn. Dit moet gemakkelijker kunnen. Verder hebben wij de voorstellen gesteund om AED's te controleren en beter bereikbaar te maken, en hebben we de invoering van de Ja/Ja sticker gesteund.

Daarnaast hadden we nog een aantal wijzigingen op de begroting ingediend. Deze plannen haalden helaas geen meerderheid. Dan hebben we het over aanschaf van een audio/visuele installatie en telefooncentrale (samen 300.000,-) in het nieuwe gemeentehuis, terwijl er al een totaalbudget van 6,5 miljoen beschikbaar is. Ook stelden we voor om niet te investeren in het communicatiemiddel platform.tv, geen programmamanager aan te stellen maar meer te vertrouwen op de gebiedsregisseurs en te wachten met het aanstellen van een extra medewerker op subsidieaanvragen totdat het beleid is vereenvoudigd.

Dan nog de stichting Samen voor Geldrop-Mierlo. Deze stichting heeft veel aandacht gekregen in de lokale media. Wij hebben het voorstel om deze stichting subsidie te verlenen, niet gestemd. Wat ons betreft heeft de wethouder een belangrijke handreiking gedaan door 20.000,- beschikbaar te stellen. Gisteren heeft de wethouder nog toegezegd dat dit bedrag beschikbaar is voor het eerste half jaar, en dat overleg over het tweede half jaar moet plaatsvinden. Een groter bedrag willen we niet beschikbaar stellen, zeker niet gezien het tekort op de begroting.

De VVD kijkt positief terug op de begrotingsbehandeling. Ook al hebben we het resultaat niet in de plus kunnen krijgen, er was wel ruimte om verbeteringen aan te brengen. We zijn dan ook blij dat op ons initiatief de afvalstoffenheffing, tarief hondenbelasting worden aangepast en het subsidieproces wordt vereenvoudigd.