Motie van afkeuring

Op 9 februari 2015 besloot de raad van Geldrop-Mierlo niet in te stemmen met de conceptvisie van de Veiligheidsregio. De raad stelde vast dat de veiligheid voor de inwoners niet voldoende werd gewaarborgd.

In de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio van 26 maart 2015 heeft de burgemeester van onze gemeente weliswaar aangegeven dat de raad niet instemde met de visie maar bij de feitelijke stemming heeft hij namens Geldrop-Mierlo toch voorgestemd. Nadat de VVD Geldrop-Mierlo op 27 maart 2015 hem hierover uitleg had gevraagd ontving de raad dezelfde dag een memo waarin hij zijn beweegredenen uiteen zette om toch in te stemmen. De VVD Geldrop-Mierlo en D66 hebben daarop vragen gesteld in het raadsplein van 30 maart. De fractie VVD Geldrop-Mierlo vond de beantwoording onvoldoende en heeft daarop een motie van afkeuring in stemming gebracht. Na schorsing van de vergadering werd de motie door geen enkele andere partij gesteund. Wij hebben de motie gehandhaafd omdat wij vonden dat er schade is toegebracht aan de democratische besluitvorming van de raad. Een uitdrukkelijk ingenomen standpunt van de raad is immers niet omgezet in besluitvorming. Officieel heeft Geldrop-Mierlo nu ingestemd met de concept visie terwijl de raad anders had beslist.

De motie van afkeuring is pas na zorgvuldige afweging door de fractie tot stand gekomen.

Op 15 april hebben namens de fractie VVD Geldrop-Mierlo Thomas Schouten en de Frits van de Mosselaar een gesprek hierover gehad met burgemeester van Diessen. Het is jammer dat we niet nader tot elkaar zijn gekomen.