Heuvel 35 - ABN AMRO

Het college heeft de raad gevraagd akkoord te gaan met een voorbereidingsbesluit aangaande het pand van de ABN AMRO aan de Heuvel 35 in Geldrop. Met dit voorbereidingsbesluit wordt de actuele status van het pand zogenoemd bevroren.

Dit betekent dat er in dit pand geen andere functie mag worden uitgevoerd dan die van een bank. Tevens mag er geen wijziging plaatsvinden aan het gebouw zelf. Dit maakt het pand iig tijdens de duur van het voorbereidingsbesluit onverkoopbaar.

In de ogen van de VVD moeten hier dan wel hele sterke argumenten voor zijn, willen we de eigenaar van het pand hiermee belasten. Wij zien dit argument niet.

In de raad zijn verschillende varianten besproken met betrekking tot de verkeersontsluiting van het centrum. Met name de bereikbaarheid van het parkeerterrein aan de Heuvel is hierbij een issue. Voor het horecaplein zou het wenselijk zijn als deze autovrij zou worden.

Een mogelijkheid zou zijn om het verkeer via het Bezorgershof ter hoogte van het pand van de ABN AMRO  de Heuvel over te laten steken. Hiervoor zou het pand van de ABN AMRO moeten wijken.

De VVD is faliekant tegen deze variant. Hiermee verplaats je het probleem naar het winkelgebied. Dit maakt de Heuvel voor het winkelend publiek onaantrekkelijk en dat kan het centrum niet gebruiken. De VVD ziet liever dat het parkeerterrein aan de Heuvel via een doorsteek vanuit de parkeerplaats “Achter de Kerk” bereikbaar wordt. De zogenoemde variant 6. Deze variant kan op de korte termijn niet uitgevoerd worden en tot die tijd kiezen wij er voor om de situatie te laten zoals deze is en op het Horecaplein verkeersveilige maatregelen te nemen, welke inmiddels gestart zijn.

Er wordt ook vanuit verschillende kanten aangegeven dat het voor een toekomstige doorsteek voor fietsers en voetgangers van belang zou zijn om een voorbereidingsbesluit te nemen op het pand van de ABN AMRO. Hiermee creëer je een kleine carré en maak je het voor het winkelend publiek gemakkelijker om van A naar B te komen.  Er wordt echter vergeten dat deze doorsteek al bestaat. Er is al een doorgang tussen het pand van de ABN AMRO en Viswinkel vd Berg.

De conclusie van de VVD luidt dat wij nog geen steekhoudend argument hebben gehoord om een voorbereidingsbesluit te moeten nemen op het pand van de ABN AMRO. Het algemeen belang wordt niet gediend en de eigenaren van het pand van de ABN AMRO bank worden hiermee fors gedupeerd.