De Santheuvel Mierlo, een dure inverstering. Zeker nu!

Afgelopen maand heeft ons raadslid Marianne Mulder-Staaijen al een stuk geschreven op onze website over het opknappen van de Santheuvel in Mierlo. Ik informeer u hierbij over de laatste ontwikkelingen.

Het gaat om de aanleg van de (dure) rotonde ter hoogte van de kruising Santheuvel/Heer van Scherpenzeelweg. Begin 2018 heeft de raad onder tijdsdruk een besluit moeten nemen over de aanleg van rotondes en over het opknappen van de Santheuvel. De opknapbeurt kon wat de VVD betreft niet snel genoeg beginnen, maar van de noodzaak van de rotonde waren wij niet overtuigd. De tijdsdruk kwam toen doordat we volgens het college anders niet meer in aanmerking konden komen voor een flinke subsidie.

Nu is gebleken dat de deadline voor de subsidieverkrijging anders is dan ons begin 2018 is medegedeeld door het college. We hadden een jaar langer de tijd. De raad heeft dus voor niets onder tijdsdruk moeten besluiten. Omdat wij ons afvragen of de verkeersveiligheid wel zal verbeteren met een rotonde op deze plek, wil de VVD Geldrop-Mierlo die discussie heropenen. Ten eerste omdat we begin 2018 zonder concrete cijfers maar op gevoel moesten besluiten over de noodzaak van een rotonde. Ten tweede omdat we denken dat er heel wat plekken zijn op de Santheuvel waar vaak erg hard wordt gereden, maar naar onze ervaring juist niet op de plek waar de rotonde is gepland. Voor welk probleem is de rotonde dan de oplossing? En ten derde omdat een rotonde een dure maatregel is, terwijl we als gemeente flink in het rood staan.

Tijdens de raadsvergadering van 11 maart 2019 zal de VVD dan ook een motie in stemming brengen om de discussie over de rotonde te heropenen. Wij hopen daarbij op steun van de andere fracties. Want of je nu voor of tegen een rotonde bent, besluiten nemen op basis van halve informatie en onjuiste tijdsdruk lijkt ons nooit een goede zaak.