Gewoon….doen!

Het college presenteerde een verontrustende begroting. Er wordt structureel meer uitgegeven dan dat er jaarlijks wordt ontvangen. Als ‘oplossing’ spreekt het college een reserve aan van € 6 miljoen. Hiermee wordt voorkomen dat onze gemeente onder toezicht wordt gesteld. Maar let wel: blijkbaar heeft de gemeente in economische voorspoedige tijden extra geld nodig. Hoe moet het als we in een mindere tijd terecht komen?

Als VVD hebben we een andere opvatting over het zoeken naar oplossingen. Als er meer geld wordt uitgegeven dan dat er binnenkomt, moeten we de uitgaven op orde brengen. Van andere partijen horen we onbegrijpelijke geluiden. Zoals ‘het Rijk zal wel bijpassen op het sociaal domein’ of ‘we zien geen probleem want op andere onderdelen dan sociaal domein is de begroting wel sluitend’. VVD Geldrop-Mierlo staat voor concrete oplossingen en niet voor excuses of lapmiddelen.

Terug naar de basis: doen!

Wat de VVD betreft moeten we terug naar de kerntaken van de gemeente. Bezuinigen is niet beknibbelen, bezuinigen is slimmer omgaan met publiek geld. Wij denken hierbij aan het aanpakken van randvoorwaarden zoals wijkontwikkeling (zonder dure externe adviseurs, er is veel eigen expertise binnen het gemeentehuis), functies van gebouwen te combineren en schrappen van buurtsportcoaches. Ook willen we geen extra geld steken in zwembad de Smelen zolang we geen vertrouwen hebben in de partij die exploiteert. We willen op cultureel vlak kosten verminderen door leningen te verstrekken i.p.v. subsidies. VVD is van mening dat we ook terug kunnen naar één tennisclub per kern en één voetbalclub per kern. Dit betekent minder uitgaven aan subsidies en kosten voor onderhoud aan sportvelden en accommodaties. Dit alles om ervoor te zorgen dat mensen die zorg nodig hebben, die ook kunnen krijgen.

Sociaal domein: doen!

De zorg blijft het grootste zorgenkindje in de begroting. Het college heeft een taskforce aangesteld om de uitgaven in de hand te krijgen. Tot nu toe zien we geen resultaat. Ondanks dat we hopen dat de taskforce succes zal hebben, realiseren we ons dat pas op zijn vroegst volgend jaar verbetering kan worden verwacht.

In plaats van enkel op de taskforce te vertrouwen, wil de VVD Geldrop-Mierlo nu al actie ondernemen. Een miljoenentekort op de zorg lossen we niet op door een jaar te wachten op verbeteringen. De door de gemeente gebruikte integrale aanpak pakt dan wel misschien problemen aan bij de wortel, maar zorgt er ook voor dat de gemeente extra zorg gaat ‘aanpraten’. Iemand die met een zorgvraag komt en naar huis gaat met drie, is in onze ogen niet direct geholpen.

Daarnaast vinden we dat er meer moet worden ingezet op gesprekken met verwijzers. Dit voornemen hebben we vorig jaar al gehoord, maar concrete uitwerking of maatregelen zien we nog niet. VVD pleit er voor de verwijzers inzichtelijk te maken wat een doorverwijzing voor kostenplaatje heeft. Laten we leren van de zorgverzekeraars, zoals zij dit hebben aangepakt m.b.t. de tweedelijnszorg.

Bovendien: leert de gemeente wel voldoende van andere gemeenten? Wat gaat er in Heeze-Leende bijvoorbeeld wel goed en in Geldrop-Mierlo niet? Laten we het wiel niet opnieuw uitvinden, de problemen die onze gemeente heeft staan immers niet op zichzelf.

Werk: doen!

VVD pleit er voor om te gaan samenwerken met Werkbedrijf (Eindhoven) in plaats van met Senzer (de Peel). Onze inwoners zijn gericht op Eindhoven, niet op de Peel. Wij verwachten een toename van uitstroom naar werk wanneer we aansluiten bij Werkbedrijf. Daarnaast pleiten we ervoor om lokaal ook vraag en aanbod van werk bij elkaar te brengen. Hoe concreter een mogelijkheid is, hoe lastiger het is voor de werkloze om zich daar niet voor in te zetten.

Ook de toeslagen op bijstandsniveau willen we afbouwen. Mensen die aan het werk gaan moeten het verschil ook echt voelen in de portemonnee. Door dit verschil te verkleinen, vergroten we de groep die niet aan het werk gaat. In deze goede tijd met ontzettend veel vacatures vinden we het onacceptabel dat mensen die wel kunnen, niet meedoen.

Grondbedrijf: behoud voor toekomst!

Al jaren wil de VVD de winsten die zijn behaald met verkoop van gronden in Luchen, ook besteden binnen het grondbedrijf. We hebben hier ook een financiële buffer nodig voor eventuele tegenslagen, maar ook voor de verduurzaming van het woningbestand. In ieder geval hoort deze winst niet gebruikt te worden om de algemene reserve aan te vullen die leeg gaat aan de zorg. Woningbezit en duurzaamheid gaan hand in hand en dat moet in de begroting ook tot uitdrukking komen, net als in de woonvisie.

Risico’s beheersen: doen!

Risico’s die we zien moeten worden afgebouwd. De grootste risico’s die wij zien zijn zwembad de Smelen en het contract met Laco dat telkens kortlopend wordt verlengd, de bouw van de afvalnascheidingsfabriek Renescience, maar ook een lagere algemene uitkering door het Rijk eind 2019 dan verwacht. Gek genoeg zien we dat voor dergelijke risico’s geen reserve wordt aangelegd, maar de reserveringen juist worden verkleind. Daarnaast groeit de formatie ambtenaren weer met 8 FTE en is met ingang van vorig jaar een extra wethouder aangesteld met extra kosten van dien.

Geen kansen laten liggen!

Als VVD vinden we dat er meer interactie moet komen met de regio. We moeten meer gebruik gaan maken van investeringen die komen vanuit het Rijk en Brainport. Er is voldoende te verdelen en daar moeten we op inspringen. Innovatie kan een aanjager zijn voor verlaging van de kosten en het vergroten van de participatie in de maatschappij.

Ook het gebrek aan visie op Geldrop centrum zien we als een risico. Het is de hoogste tijd om werk te maken van de laatste onderdelen van het centrum. Dus niet de ontwikkeling rondom het Bezorgershof en Achter de kerk een jaar doorschuiven maar juist integraal aanpakken met de centrumvisie. Wat de VVD betreft worden winkelpanden buiten de kern dubbel bestemd zodat men zelf invulling kan geven aan het pand. Bijvoorbeeld voor detailhandel, horeca, wonen of voor een kantoorbestemming. Plannen van inwoners en ondernemers moet de gemeente actief ondersteunen en niet afhouden en kansen laten lopen.

De VVD wil dat de gemeentefinanciën terug gaan naar de basis, we moeten bezuinigen waar dat kan, om zorg te kunnen bieden waar nodig. Alleen dan zijn we klaar voor de toekomst en daar moeten we vandaag al mee beginnen. Dus…. Doen!

Monica Leenders
Marianne Mulder-Staaijen