VVD Geldrop-Mierlo stelt mondelinge vragen aan het college van B&W.

VVD Geldrop-Mierlo stelt mondelinge vragen aan het college van B&W op basis van de input van ondernemers tijdens de georganiseerde digitale bijeenkomsten.

Vragen met betrekking tot de horeca

1. Wij vernamen dat het college werkt aan een verordening ten aanzien van terrassen en o.a. foodtrucks.
    1. in hoeverre wordt de raad daarin meegenomen? Wordt de verordening ter besluitvorming aan de raad voorgelegd? Zo nee, om welke reden niet?
    2. Houdt u in de verordening rekening met (tijdelijke) verruiming van de terrassen? Op welke wijze?
    3. Komt de verordening tegemoet aan de wensen en zorgen die leven in de horeca?
  2. Onder de horeca ondernemers leeft ook zorg indien groepjes reserveren als zijnde één gezin, maar het in werkelijkheid geen gezinsleden zijn. Wij nemen aan dat indien er in een dergelijk geval wordt gehandhaafd, de boete bij de betrokken personen wordt neergelegd en niet bij de uitbater. Kunt u dit bevestigen?
  3. In algemeenheid indien gasten van horecagelegenheden zich niet houden aan de regels omtrent afstand en indien er handhaving plaatsvindt, is dit dan gericht aan de gasten of aan de uitbater? Bijvoorbeeld wanneer de uitbater in de opstelling wel rekening heeft gehouden met 1,5 meter afstand tussen tafels, maar dat mensen bij elkaar aan tafel gaan zitten gedurende de avond.
  4. Er zijn horeca zaken in onze gemeente waar de zaak in twee zalen kan worden verdeeld met ieder een eigen ingang en toiletvoorziening. Mag een horeca ondernemer dan per zaal 30 gasten ontvangen per 1 juni? Wij begrijpen van de uitbaters dat een dergelijke splitsing wel aan de regels voldoet maar er zijn twijfels over de vraag of de gemeente hier niet toch op zal handhaven, ook als wordt voldaan aan de landelijke eisen.
  5. Heeft het college nagedacht over toiletvoorzieningen bij geconcentreerde horeca zoals op het Horecaplein en bij het Molenplein? Indien een zaak zowel horeca binnen als buiten terras aanbiedt zal er qua bezetting rekening moeten worden gehouden met de toiletgang van de mensen op het terras. Een alternatief om dit te voorkomen zou zijn wanneer er op de pleinen voor toiletvoorzieningen worden gezorgd.>
  6. In het verlengde van de horeca: horeca gelegenheden worden vaak gebruikt als ontmoetingsplek voor zakelijke afspraken voor tal van ondernemers, bijvoorbeeld omdat zij normaliter vanuit huis werken. Met de huidige beperkingen valt deze ontmoetingsplaats weg of zal in de praktijk lastiger zijn, bijvoorbeeld indien een gelegenheid al ‘vol’ is met 30 personen. Kan de gemeente faciliteren in andere ontmoetingsplekken, bijvoorbeeld in gemeentelijk vastgoed zoals bibliotheek, gemeentehuis, etc?
  7. Vragen met betrekking tot het centrum

8. Ondernemers in het centrum maken zich zorgen over drukte op piekmomenten. Dit hebben zij niet altijd zelf in de hand, en er wordt ook geprobeerd om spreiding te krijgen door o.a. shoppen op afspraak aan te bieden. Heeft het college nagedacht over drukte op piekmomenten bij winkels, hoe dit eventueel beter kan worden gespreid en hoe drukte in goede banen wordt geleid?
  9. Wij vernemen dat er in Geldrop centrum behoefte is aan looproutes. Het centrummanagement heeft hier al verschillende malen met de wethouder over gesproken maar er is nog geen antwoord ontvangen. De verwachting is dat per 1 juni het centrum drukker wordt doordat de horeca open gaat. Kunt u toezeggen dat de looproutes worden ingeregeld voor 1 juni?
  10. Is het mogelijk om extra punten te creëren in de centra om de handen te wassen?
  11. In Mierlo gaan er parkeerplaatsen verloren doordat de bloemenkraam voor de Dienst Dommelvallei veel bezoekers trekt die nu in een rij gaan staan met onderlinge afstand van 1,5 meter. Het gevolg is dat het terrein niet meer voor parkeren kan worden gebruikt, wat parkeerdruk geeft aan die zijde van het centrum. Hoe wordt gewaarborgd dat er nog voldoende parkeervoorzieningen beschikbaar blijven? Met name in het weekend zijn zowel Molenplein als het plein bij Dienst Dommelvallei noodzakelijk om voldoende parkeerruimte te bieden.

Toelichting:

In de week van 18 mei heeft VVD Geldrop-Mierlo online bijeenkomsten georganiseerd met ondernemers, waarbij wij hun zorgen hebben gehoord met betrekking tot de aanpassingen vanwege corona.

Horeca

Bij de horeca leeft onzekerheid over de inrichting van de terrassen op het moment dat de horeca weer van start gaat. Wij merken dat de horeca zich graag aan de regels wil houden maar dat met de regel van 1,5 m afstand er substantieel minder ruimte voor terras overblijft. VVD Geldrop-Mierlo zou de horeca hier graag tegemoetkomen, bijvoorbeeld door meer ruimte te bieden zodat maximaal net zoveel mensen kunnen worden bediend als het geval was voordat de corona beperkingen golden. Dit heeft tot gevolg dat de terrassen tijdelijk worden verruimd. Zolang de afspraken duidelijk worden vastgelegd, zien wij hier geen obstakel om tijdelijke verruiming toe te staan. Zeker nu mensen meer thuis zijn verwachten wij dat het druk zal zijn op de terrassen. De verruiming kan wat ons betreft bestaan uit het in gebruik nemen van een ongebruikt gedeelte van het plein (horecaplein Geldrop en molenplein Mierlo) of van een deel van parkeergelegenheid voor de deur buiten de winkeltijden om. In andere gemeenten zien we dat dit ook wordt toegestaan, eventueel nadat de ondernemer zelf in overleg is getreden met de buurt. In andere delen van Nederland zien wij verder creatieve ideeën zoals een terras met een ‘verdieping’ in Groningen.

Daarnaast leeft er een angst onder uitbaters dat als gasten de regels omtrent het houden van afstand niet naleven, er richting de uitbater wordt gehandhaafd. Ook als de opstelling van de tafels de afstand wel waarborgt. In de ogen van de VVD Geldrop-Mierlo dient er in zo’n geval niet richting de uitbater te moeten worden gehandhaafd en zou het goed zijn hierover helderheid te verschaffen.

Wij vernamen van een voorbeeld in Hilversum waar de gemeente voorziet in een toiletwagen midden in het horeca-gebied. Deze toiletwagen wordt dan schoongemaakt en er is toezicht door de gemeente. Hierdoor worden onduidelijkheden over aantal mensen binnen indien men vanuit het terras naar het toilet moet verkleind én is gemeente ook ter plaatse in geval van vragen, onduidelijkheden of handhaving.

Centrum

In Geldrop centrum wordt er veel gevraagd om verplichte looproutes zodat eventuele drukte in goede banen is te leiden. De ondernemers zijn in gesprek hierover maar de terugkoppeling blijft uit terwijl 1 juni er bijna aan komt.

Indien mogelijk vernemen wij uw antwoorden al voor de commissievergadering zelf, liefst voor 1 juni in verband met de urgentie vanwege de horeca.