Antwoorden op vragen over de coronamaatregelen en handhaving daarvan.

Afgelopen week hebben wij een aantal vragen gesteld aan het college van B&W ter verduidelijking van de coronamaatregelen en handhaving daarvan.

We zijn blij dat de burgemeester ervoor kiest om verruiming van terrassen toe te staan daar waar dit mogelijk is en er voldoende ruimte aanwezig is. Er wordt gekozen voor maatwerk, een algemene verruiming lijkt niet mogelijk. Wat ons betreft zou er meer ruimte mogen worden geboden om meer mogelijkheden te creëren, maar we zijn in ieder geval blij dat er maatwerk wordt geboden buiten de vergunde ruimte. Wat de VVD betreft wordt er op die manier een goede balans gevonden tussen gezondheid en economische belangen.


Dat handhaving complexer wordt bij ruimere mogelijkheden kunnen we ons nog wel voorstellen, maar we hopen dat het college de horeca ondernemers voldoende handvatten geeft zodat zij weten waar ze aan toe zijn qua handhaving. Wat de VVD betreft ligt de verantwoordelijkheid voor de inrichting van het terras en de zaak bij de uitbater, net als de verplichting het ‘check-gesprek’ te voeren. Maar het zal lastig worden op het moment dat gasten gaan verschuiven. Tegelijkertijd doen we een beroep op ieders eigen verantwoordelijkheid om je netjes aan de regels te houden en te voorkomen dat maatregelen opnieuw worden aangescherpt.


VVD had graag gezien dat er zou worden meegedacht in aparte toiletvoorzieningen op de pleinen, zodat wordt voorkomen dat mensen alsnog naar binnen moeten vanuit het terras om naar het toilet te gaan. Hierdoor zullen feitelijk binnen zelfs minder dan 30 mensen kunnen worden toegelaten. 


Helaas blijkt het niet toegestaan om 2x 30 gasten te ontvangen in het geval dat er twee afzonderlijke zalen zijn met eigen voorzieningen binnen een horeca gelegenheid. We hoopten dat hier mogelijkheden voor zouden zijn omdat hiermee wel aan de geest van de maatregelen wordt voldaan maar begrijpen uit de antwoorden dat dit momenteel niet het geval is.


Volgens het college is het op dit moment (nog) niet nodig om looproutes of andere aanwijzingen aan te brengen in de centra. Mocht u als ondernemer op bepaalde momenten drukte in de centra ervaren roepen wij u op om hiervan melding te maken bij de gemeente.


Monica Leenders

VVD Geldrop-Mierlo


antwoorden:


  1. Vanuit de gemeente wordt niet gewerkt aan een dergelijke verordening. Door de door u genoemde onderwerpen maken onderdeel uit van de discussies binnen het veiligheidsberaad en de veiligheidsregio’s. Deze onderwerpen worden vervolgens al dan niet opgenomen in de noodverordening. Voor wat betreft de omvang van de terrassen bij de horeca wordt het vergunde terras als uitgangspunt genomen. Per situatie wordt gekeken of er nadere mogelijkheden zijn. Deze mogelijkheden dienen “natuurlijk” te voelen. Het gebruik van parkeerplaatsen etc. voor terrassen wordt hierbij niet voorzien.
  2. Met de verruiming van de mogelijkheden, wordt het toezicht en de handhaving op de maatregelen complexer. In de noodverordening en de toelichting daarop is duidelijk weergegeven wat de doelstelling van de noodverordening is. Hierbij is opgenomen dat “handhaving geschiedt in eerste instantie door de ondernemer of exploitant”. Dit betekent dat de ondernemers heel alert dienen te zijn of hun gasten zich houden aan de maatregelen. Mochten de gasten zich niet houden aan de maatregelen, is het aan de ondernemer om de gasten te vragen om te vertrekken. Als ondernemers deze verantwoordelijkheid nemen en hiernaar handelen wordt voorkomen dat handhaving nodig is. Als herhaaldelijk wordt geconstateerd dat een ondernemer zich niet bezig houdt met de maatregelen en niet handelt wanneer dit wel nodig is wordt overwogen om een verbaal of last onder dwangsom op te leggen.
  3. Zie het antwoord op vraag 2. Van de ondernemer wordt gevraagd om, zoals ook in andere tijden en onderwerpen (bijvoorbeeld roken) toe te zien op de regels en hun klanten hierop aan te spreken en daar waar nodig maatregelen te treffen.
  4. Het gaat om 30 gasten per gebouw. De noodverordening is hierin helder. Meerdere personen per gebouw is alleen toegestaan als het gebouw meerdere functionaliteiten kent. Het is dus niet toegestaan om binnen één horecabedrijf 30 personen per afzonderlijke ruimte toe te staan.
  5. De gemeente ziet op dit moment voor zichzelf hierin geen rol weggelegd.
  6. Ook binnen het gemeentelijk vastgoed gelden beperkingen en is de 1,5 meter van toepassing. Dit betekent dat voor de primaire functies al maatregelen genomen dienen te worden om deze enigszins normaal te laten plaatsvinden. Binnen dit perspectief is het niet reëel om extra functies toe te voegen.
  7. Met de toename van de mogelijkheden, neemt ook de drukte in de openbare ruimte toe. Vanuit de rijksoverheid wordt nog steeds gevraagd om drukte te vermijden. Binnen de 1,5 meter maatregelen, is het aantal bezoekers per winkel beperkt. Het is aan de ondernemers om hierop toe te zien en eventueel aanvullende maatregelen te nemen om de druk te verspreiden. Daar waar de druk op de openbare ruimte te groot wordt, zullen er vanuit de gemeente maatregelen worden genomen om binnen de openbare ruimte de afstand te kunnen behouden. Hierbij is te denken aan bebordingen. Met de beperktheid van de ruimte, is het ook van belang dat we deze zo eerlijk mogelijk met elkaar verdelen, en dat met name ook voor de hulpdiensten alles goed bereikbaar blijft.
  8. Momenteel wordt bekeken op welke plekken in de openbare ruimte wellicht aanpassingen nodig zijn door drukte. Wij zien op dit moment nog niet de noodzaak om vooruitlopend op 1 juni 2020 dergelijke maatregelen te treffen. De toename van drukte zal zich vooral concentreren nabij de horeca. In de afspraken met de horeca wordt niet alleen gekeken naar de terrassen zelf, maar ook naar het crowd-management in de directie omgeving.
  9. We zien op dit moment winkels, horeca etc. op de een of andere manier voorzien in de mogelijkheid voor mensen om hun hadden te desinfecteren. De dekkingsgraad hiervan is enorm. Het toevoegen van enkele watertappunten in het centrum zal hierin nauwelijks van toegevoegde waarde zijn.
  10. Zoals eerder gesteld, zullen we met elkaar de beperkte ruimte in het centrum goed moeten verdelen. Op dit moment hebben wij geen signalen dat er problemen ontstaan door de plaats van bijvoorbeeld de bloemenkraam of viskraam. Wij monitoren dat, en indien noodzakelijk zullen we in overleg met de vergunninghouders kijken of er nadere afspraken gemaakt moeten worden.