VVD reactie op onafhankelijk wethouder Rob van Otterdijk

Verbaasd namen wij kennis van de persberichten van wethouder van Otterdijk en van GroenLinks. De wethouder breekt met de fractie maar wil aanblijven als onafhankelijk wethouder. GroenLinks stapt uit de coalitie.

Deze situatie hebben we een paar jaar geleden ook gezien met Miranda Verdouw. Destijds zijn ook woorden gevallen zoals ‘plucheplakker’, geen democratische legitimatie. Deze woorden schieten ook nu door ons hoofd. Wethouder van Otterdijk zegt zich niet gesteund te voelen door zijn GroenLinks fractie, maar nu hij alleen verder gaat zal de steun volledig ontbreken. Zijn stap lost zijn probleem dus niet op?

Gebrek aan dualisme

Het gebeuren maakt maar weer eens duidelijk dat dualisme in Geldrop-Mierlo niet wordt beoefend. Alles wordt besloten in de achterkamertjes. Enkele uren na het persbericht van Van Otterdijk verschijnt het persbericht van de overgebleven coalitiepartijen. Zij laten al doorschemeren Van Otterdijk te blijven steunen. Een week later wordt dit onderstreept met een uitgebreider bericht.

Dit alles vindt plaats; en de positie van Van Otterdijk is dus al beklonken; voordat er een debat in de gemeenteraad heeft plaatsgevonden. De stemmen zijn al geteld en Van Otterdijk kan verder. De verantwoording in de raad en het debat met elkaar over deze stap wordt kennelijk niet belangrijk gevonden door de coalitie.

Deze manier van achterkamertjespolitiek kennen we helaas al jaren in Geldrop-Mierlo en het zou afgelopen moeten zijn. In de periode dat er een minderheidscoalitie was tijdens vorige periode was er eindelijk een opening om op normale wijze politiek te bedrijven en te besturen. Maar deze periode vervalt men in oude patronen: de oppositie wordt buiten de deur gehouden; besluiten worden al genomen voordat de oppositie kennis heeft genomen van de inhoud en de raadsvergadering is enkel voor de bühne. Dat stoort de VVD enorm en het verhindert goede besluitvorming. De coalitie verwijt ons vaak tegen te stemmen; maar vaak heeft dat ook te maken met het gelopen proces in een dossier. De coalitie zou in plaats van te mopperen de handschoen moeten oppakken. Dualisme houdt ook in dat het bestuur van de gemeente zich niet enkel voegt naar de standpunten van de eigen partij.

Dat GroenLinks uit de coalitie stapt is heel begrijpelijk. Zij waren in de coalitie het vijfde wiel aan de wagen naar de altijd regerende DGG, DPM en CDA. Deze ‘excuusrol’ zal beklemmend zijn geweest, te meer omdat de raadsleden van GroenLinks niet nodig waren om een meerderheid te behalen in de raad. Die hebben de andere 3 partijen al.

Het breken met de fractie door Rob van Otterdijk is daarmee het zoveelste voorbeeld voor de VVD dat dualisme niet bestaat in Geldrop-Mierlo en dat de achterkamertjespolitiek springlevend is. Gemiste kans en deuk in het vertrouwen van de inwoners.