Debat met Samen

Maandag 26 oktober was een uniek moment voor fractielid Marianne Mulder. Een nieuw concept in de begrotingsbehandeling: mini debatten. En het eerste debat dat gevoerd werd was voor haar rekening! Zij mocht samen met Maurits Habraken van Samen het spits afbijten.

De VVD werd uitgedaagd door de fractie Samen met de volgende stelling: “De gemeente moet zelf investeren in het realiseren van betaalbare/sociale huurwoningen.”

Hierin is de VVD heel helder: Het gebrek aan betaalbare/ sociale huurwoningen wordt vooral veroorzaakt door een slechte doorstroming. Er is namelijk een gebrek aan huurwoningen in het middensegment, betaalbare koopwoningen tot € 200.000,- en koopwoningen vanaf € 345.000,-. Door hier dus als gemeente in te investeren, bereiken we dat we indirect investeren in betaalbare/ sociale huurwoningen.

Echter bleek al snel dat dhr. Habraken met zijn stelling op zoek was naar een korte termijn oplossing. We hebben hiermee namelijk niet op korte termijn de betaalbare huurwoningen vrij. Zo snel hebben we de doorstroming niet op gang.

Wat de VVD wil voorkomen is dat we nu te veel gaan bouwen in dit segment met als gevolg dat, als de doorstroming daadwerkelijk op gang komt we met leegstand worden geconfronteerd. Hierdoor krijgen we een verpaupering van onze wijken en dat moeten we zeker zien te voorkomen.

De suggestie die echter door Samen werd opgeworpen om gebruik te maken van tijdelijk braakliggende terreinen en leegstaande panden spreekt ons wel aan. Zeker dat laatste. De VVD heeft al vaker geroepen dat leegstand in ons winkelgebied funest is voor de levendigheid. Juist door dit dubbel te bestemmen en hier mensen te laten wonen creëer je een win-win situatie.

Graag denken we met de fractie van Samen, mee hoe we op korte termijn nu ongebruikte terreinen en panden in kunnen zetten om de tijdelijke tekorten in de betaalbare huursector op te kunnen vangen.