Debat OZB

VVD Geldrop-Mierlo werd tijdens de begrotingsdebatten uitgedaagd door het CDA met de volgende stelling: “Om het sociale gezicht van Geldrop-Mierlo in stand te houden mag de belasting op huizen en gebouwen (OZB) omhoog.”

Het zal niet als een verrassing klinken dat VVD Geldrop-Mierlo fel tegenstander is van de OZB-verhoging. De OZB wordt jaar op jaar verhoogd in onze gemeente, bovenop de inflatie. Daar is VVD op tegen omdat hierdoor de lasten bij een beperkte groep in de gemeente worden neergelegd, namelijk de huiseigenaren. Dit zijn circa 2/3 van de inwoners van onze gemeente, die daarmee dus betalen aan het voorzieningenniveau voor 100% van de inwoners. Dit is een scheve verhouding waarvan wij vinden dat die niet te rechtvaardigen is.

Het CDA legt de link tussen het sociale gezicht in Geldrop-Mierlo en de OZB. Onder het sociale gezicht wordt verstaan de diverse inkomensregelingen en ondersteuning voor minima.

Als we het hebben over het sociale gezicht, is het wrang om te constateren dat de OZB-heffing zeker niet ‘sociaal’ is. Ten eerste omdat het lang niet altijd zo is dat de huiseigenaar die hogere lasten wel kan dragen. Bijvoorbeeld als het huis onder water staat, of wanneer gepensioneerden gekort worden op hun pensioen maar tegelijkertijd dus wel een OZB-verhoging krijgen. En wat als je vermogen dan enkel in stenen zit, maar de rekening stijgt?

Anders dan dat uit de stelling lijkt voort te vloeien, is het niet zo dat de OZB wordt geheven om het sociaal gezicht te betalen. OZB is één van de inkomsten van de gemeente en heeft geen specifiek doel. De opbrengst komt terecht in de algemene middelen.

Met de OZB verhoging worden huiseigenaren die in zwaar weer verkeren getroffen. Maar als CDA het heeft over de sterkste schouders die de zwaarte lasten dragen, dan wil dat nog niet zeggen dat deze sterkste schouders allemaal huiseigenaren zijn. We hebben in eerdere debatten al aandacht besteed aan scheefhuur bijvoorbeeld. VVD pleit dan ook voor een inwonersbelasting in plaats van de ‘selectieve’ OZB. Zodat we met elkaar de lasten dragen waar we ook met elkaar gebruik van maken.

Tijdens het debat deed VVD dan ook de oproep om in plaats van de OZB te verhogen, te kijken naar bezuinigingen zodat de OZB niet hoeft te worden verhoogd. Wij zijn bereid om te kijken naar de regelingen binnen het sociale gezicht omdat we vinden dat de stap naar meedoen in de maatschappij en aan het werk gaan ook echt financieel moet lonen! Nu wordt de kloof naar werk verkleind door allerlei regelingen en wordt degene die aan de slag gaat in financiële zin nauwelijks beloond. Door ondersteuning waar nodig slimmer in te regelen wordt de prikkel om te gaan werken weer groter. VVD wil juist die prikkel behouden, en niet lokaal verkleinen. Want écht eerlijk en sociaal betekent gelijke kansen, beloning voor hen die aan de slag gaan en zo laag mogelijke lasten voor iedereen. Dat is waar de VVD voor staat!