Reactie VVD op motie onderwijshuisvesting Luchen

Degenen die de politieke discussies in Geldrop-Mierlo volgen, weten dat wij al jaren aandacht vragen voor passende onderwijshuisvesting voor de wijk Luchen. De reden is dat de daar gevestigde basisschool ’t Schrijverke al vanaf het begin vol liep en op dit moment niet alle leerlingen kan huisvesten in locatie Luchen.

VVD Geldrop-Mierlo heeft de wethouder hier vaak naar gevraagd. De wethouder verschuilt zich achter de 1 oktobertelling van ’t Schrijverke omdat een recht op uitbreiding en financiering daarvan afhankelijk is.

Echter, het gaat ons niet om uitbreiding van de bestaande school, maar om in kaart te brengen hoeveel kinderen in de basisschoolleeftijd zich de komende jaren op Luchen vestigen. Luchen is een jonge wijk en er wordt nog druk gebouwd. Er moet een prognose te maken zijn. Zoals bij iedere nieuwe wijk in onze gemeente (en daarbuiten) is het te voorzien dat er de eerste jaren een piek zit in de vraag naar onderwijs. Wethouder van Otterdijk heeft zijn ogen daar altijd voor gesloten en geweigerd mee te denken in meer onderwijsmeters op Luchen. Of dat nu is in de vorm van uitbreiding van ’t Schrijverke of door een apart gebouw voor een andere onderwijsaanbieder is niet aan ons om aan te geven.

De wethouder gaf dus geen thuis. En de coalitie van DGG, DPM en CDA dan? Nee, ook niet.  We hebben ze meermaals rechtstreeks aangesproken op hun mede-verantwoordelijkheid en gekeken hoe we samen kunnen optrekken. Er werd gezegd dat men de wethouder op het hart zou drukken om vaart te maken met het nieuwe IHP, het Integraal HuisvestingsPlan. Voor de duidelijkheid, het plan waar we al driekwartjaar op zitten te wachten. En wat er dus nog steeds niet ligt.

En dan.. dan is het vrijdagavond, net voor afgelopen weekend, en valt er een motie in de inbox. Afgestemd door de coalitie en namens 3 coalitiepartijen ingediend. Dus, met meerderheid. Voor de vorm wordt even gevraagd ‘of we mee willen doen’. Het moet een veilig gevoel zijn voor de coalitie in een digitale raadsvergadering, veilig in de eigen woonkamer, want het had net zo goed weer vanuit de achterkamertjes kunnen zijn. En zo blijkt: de coalitie laat de looptijd van het oude IHP verstrijken en piept pas als het te laat is. Of als de verkiezingen in zicht komen….

Onduidelijk is waarin de noodzaak van de motie is gelegen. De wethouder zei vanavond ook weer, in antwoord op de vragen van de VVD, dat het IHP voor de zomer naar de raad komt. Dus óf de coalitie vertrouwt de toezegging van de wethouder niet, óf de coalitie heeft meer informatie dan de oppositie. Ik hoor graag van de coalitiepartijen waar het om gaat.

Als het mogelijk was een motie van wantrouwen in te dienen tegen de coalitie dan hadden we dat gedaan. Wat ons betreft is deze manier van politiek bedrijven passé. Er is niet geleerd uit het verleden toen DGG uit de coalitie is gezet. Dualisme lijkt in onze gemeente uberhaupt niet te zijn ingevoerd. Helaas, de coalitie verschuilt zich weer. En dit keer achter een ‘onafhankelijk’ wethouder. Want hoe onafhankelijk ben je als je zonder eigen achterban in de coalitie bent overgeleverd aan de achterkamertjes waar zoveel wordt bekonkeld? Met een motie als deze is het wel weer duidelijk dat het motorblok van DGG/DPM/CDA de dienst uitmaakt. En niet eens het antwoord afwacht op de vraag wanneer het IHP dan komt, zoals wij op 18 januari hebben gesteld. Maar het zal wel weer zo zijn dat het motorblok meer informatie heeft dan de oppositie. We vertegenwoordigen met elkaar ook maar slechts de helft van de inwoners van Geldrop-Mierlo…

Inhoudelijk steunen we de motie omdat ook wij al vaak hebben gevraagd om een definitief IHP voor komende zomervakantie. VVD keurt het gelopen proces af en roept VVD Geldrop-Mierlo de coalitie op om zich nu eens democratisch op te stellen. Die D in de naam van die partijen kan anders beter worden geschrapt.

Fractie VVD Geldrop-Mierlo