VVD zorgt dat alle ondernemers een beroep kunnen doen op corona steunfonds

Sinds half maart is de VVD Geldrop-Mierlo bezig geweest met dit onderwerp; in eerste instantie hebben we een initiatiefvoorstel ingediend om alle getroffen ondernemers te ondersteunen en hierover met alle andere politieke partijen te overleggen in de commissie ruimte. Want tot dat moment leek dat enkel de centrum ondernemers aanspraak konden maken op de extra gemeentelijke ondersteuning. Gelukkig is door ons initiatiefvoorstel de bal gaan rollen en is gebleken dat het om een fout ging van de wethouder die hersteld moet worden.

De wethouder stelde voor om de centrum ondernemers tot maximaal €500 te ondersteunen en de overige ondernemers tot maximaal € 200

Hierin konden we niet mee gaan.

Wij willen alle ondernemers gelijkwaardig behandelen, daardoor waren we uiteindelijk genoodzaakt om hierover een motie in te dienen samen met D66, SAMEN, GroenLinks en PvdA.

De VVD is van mening dat ook ondernemers die niet per definitie 15 weken gesloten zijn geweest middels een goede onderbouwing van hun gevolgen door de corona maatregelen steun moeten krijgen vanuit de gemeente. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de evenementen sector en zo zijn er wellicht meer ondernemers die buiten de regeling zullen vallen. Helaas bleek daar geen enkele steun voor vanuit de andere partijen.

Uiteindelijk heeft de gemeenteraad unaniem voor de motie gestemd die het college oproept om alle ondernemers die minimaal 15 weken gesloten zijn geweest te ondersteunen, en daarbij geen onderscheid te maken tussen ondernemers binnen of buiten het centrum zonder de afspraken met de centrumondernemers aan te tasten.

Wilt u reageren op dit artikel of ook mee praten over hoe we Geldrop-Mierlo kunnen verbeteren? Laat dan van jezelf horen via M.Leenders@Geldrop-Mierlo.nl