Gemeenteraad roept scholen op om tot een oplossing te komen voor onderwijs Luchen.

Alle partijen in de gemeenteraad hebben de schoolbesturen van Eenbes en PlatOO opgeroepen om samen met een voorstel te komen voor de huidige krapte op schoollocatie Luchen.

De schoolbesturen worden uitgenodigd voor een extra raadsvergadering op 22 juli waar de oplossing dient te worden gepresenteerd en indien nodig besloten.
Namens VVD heeft Monica Leenders de volgende toelichting gegeven: Als VVD hebben we al vaak gepleit voor het toevoegen van onderwijsmeters op Luchen. Ook vanavond herhalen wij deze oproep. Daarnaast dienen we de raadsbrede motie mee in.
We zien echter ook dat de schoolbesturen verschillende standpunten innemen en het proces niet vereenvoudigen. Er wordt gedacht in eigenbelang in plaats van in het belang van de kinderen, in dit geval van de kinderen die op Luchen naar school willen. Deze manier van werken belemmert het ons als gemeenteraad ook om een standpunt in te nemen. De scholen roepen via de media het hardst en het concept IHP hebben we nog steeds niet ontvangen. De situatie is dus onduidelijk. Dat vinden we de wethouder onderwijs ernstig te verwijten, want hij had regie moeten nemen op het proces, het onderling overleg en tijdige terugkoppeling naar de raad. De regie op al deze onderdelen ontbrak volledig.
De komende week moet blijken of de schoolbesturen eruit kunnen komen. In lijn met onze eerdere moties zullen wij in de raadsvergadering op 22 juli nogmaals verzoeken om het plaatsen van noodlokalen op Luchen.