Meer lokalen op Luchen

Na de raadsbreed aangenomen motie op 12 juli, was vanavond een extra ingelaste raadsvergadering over onderwijshuisvesting op Luchen. De gemeenteraad heeft unaniem besloten tot plaatsing van 4 noodlokalen op Luchen. Drie voor ’t Schrijverke, één instroomklas voor De Kersentuin. Daarover is ook tussen de schoolbesturen overeenstemming bereikt.

We zijn blij met deze oplossing, waar VVD zich al jaren voor heeft ingezet. We hopen dat de noodlokalen snel worden geplaatst, liefst bij aanvang van of in ieder geval aan het begin van het schooljaar.

Procesmatig waren we het niet eens met het voorstel van het college. Het college heeft alle afspraken tussen de scholen overgenomen in het raadsvoorstel. Dit betekent dat we expliciet hebben besloten over de noodlokalen in Mierlo, maar impliciet ook hebben besloten over nieuwbouw voor Eenbes-school Puur Sang, en dat andere uitbreiding of verbouwing van schoolgebouwen in de hele gemeente doorschuiven naar de volgende periode (vanaf 2025), dus ook voor Geldrop! Wat VVD betreft kunnen we dat besluit niet over één nacht ijs laten gaan en moet dit bij de behandeling van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) uitgebreid worden besproken. Inclusief de noodzaak voor uitbreiding in Geldrop.

Maar goed, zo vlak voor de schoolvakantie zijn we erg blij met de nu bereikte oplossing voor wat betreft de noodlokalen!