Reactie op distributiecentrum Eeneind-West

In de raadsvergadering van maandag 27 september stonden twee onderwerpen op de agenda die te maken hebben met de ontwikkeling van Eeneind-West: ‘financieel arrangement SGE’ en motie tegen de ontwikkeling van een distributiecentrum in Eeneind-West.

VVD Geldrop-Mierlo stemt niet in met het financieel arrangement van Stedelijk Gebied Eindhoven

In de commissievergadering heeft VVD fractie al toegelicht dat we vraagtekens hebben bij het voorstel. Het is namelijk nog altijd niet duidelijk waarom er miljoenen in de pot van het Stedelijk Gebied Eindhoven worden gestort terwijl er geen begroting ligt. Er is een groot gat tussen wat het SGE wil ophalen voor de uitgifte van bedrijventerreinen en wat het SGE wil uitkeren voor de terreinen die uit de markt worden gehaald. Miljoenen blijven op de plank liggen. Uit de beantwoording van onze vragen bleek dat het SGE in 2022 gaat beginnen met het verkennen van de besteding van deze middelen. Dit is voor de VVD het paard achter de wagen spannen. Daarom stellen wij voor om nu geen pot te gaan vullen maar juist pas op de plaats te maken. Helaas waren wij de enige partij met deze oproep, en zijn andere partijen bereid om geld op te potten zonder te weten hoeveel ervan wordt uitgegeven en wat met de rest van het geld gebeurt.

Verder is onduidelijk welke plannen onder welke voorwaarden vallen, zoals nu Eeneind-West in Nuenen en in hoeverre het huidige plan van een logistiek centrum past in de gemaakte afspraken. Indien nu blijkt dat we binnen SGE toestaan dat gemaakte afspraken niet worden nageleefd, dan blijkt de samenwerking een wassen neus en is zij gedoemd te mislukken alvorens er überhaupt een begroting ligt onder de voorgestelde financiële afspraken. Het mag duidelijk zijn dat we de wethouder oproepen om in actie te komen. Wat VVD betreft: eerst een begroting, dan weten we als raad waar we voor kiezen.

Nuenen: kies voor woningbouw en niet voor verdozing!

Als VVD zijn wij niet te spreken over de plannen van de gemeente Nuenen betreft invulling van Eeneind-West. We verwachten van goede buren dat dit soort plannen in overleg worden kortgesloten of in ieder geval dat Geldrop-Mierlo blijft aangehaakt bij de ontwikkeling.

Nu blijkt dat we door Nuenen voor een voldongen feit worden gesteld. Handelt Nuenen solistisch en niet in het regioverband wat we nu juist in SGE met elkaar hebben afgesproken? Of heeft Geldrop-Mierlo niet dicht genoeg op de bal gespeeld waardoor we nu niets meer te vertellen hebben? Voor ons gevoel is beide aan de hand. Nuenen heeft jaren geleden de bestemming reeds gevestigd. Geldrop-Mierlo wist dit in ieder geval via SGE ook al jaren, want de locatie is onderdeel van de regionale bedrijventerrein-afspraken. Hoe kan het dan zo zijn dat we, met de uitvoering van de plannen al bijna voor de deur, nu pas doorhebben wat de impact is op met name verkeer door Geldrop? Waarom hebben we hier geen invloed op uitgeoefend? Waarom zegt de wethouder dat Nuenen het gesprek niet wil aangaan? De wethouder zegt dat aan de ene kant geld moet worden gereserveerd om Nuenen uit te kopen, en aan de andere kant wil Nuenen niet praten. Dat kan niet samen gaan.

Om deze redenen hebben we maandag een motie mede ingediend die het college oproept bij Nuenen te onderstrepen dat de huidige ontwikkeling ongewenst is. Wij verwachten van het college dat zij hier ook een duidelijkere aanpak kiezen, en de raad blijven informeren over de voortgang. Idealiter zien wij liever woningbouw op deze plek in Nuenen, maar daar gaan wij in Geldrop-Mierlo niet over.

Gevolg: verkeersoverlast Geldrop

Waar wij wel over gaan, is het verkeer door Geldrop. Daarom heeft VVD Geldrop-Mierlo het college opgeroepen om in kaart te brengen op welke wijze het vrachtverkeer vanuit Eeneind door Geldrop naar de A67 kan worden geweerd. De wethouder wil hier pas invulling aan geven als duidelijk is dat er Nuenen de planning in stand houdt. Wat ons betreft moeten we nu reeds bekijken wat de gevolgen zijn.