Reactie op aanname zelfbewoningsplicht

7 Februari is in de raad de zelfbewoningsplicht behandeld. Aangezien de wethouder ons niet op basis van feiten heeft kunnen overtuigen dat deze zelfbewoningsplicht het probleem van woningtekort op gaat lossen zal onze fractie hier niet mee instemmen.

Onze interpretatie toon aan dat we iets optuigen waarmee een minimale hoeveelheid woningen uit de verkoop wordt gehaald. We zien liever dat deze tijd wordt besteed aan het vinden van creatieve oplossingen waarmee er op korte termijn betaalbare woningen worden gerealiseerd.

We zijn er overigens wel voorstander van dat het anti-speculatiebeding nieuw leven wordt ingeblazen. Hierdoor worden woningprijzen niet onnodig opgedreven en dit is bovendien goed controleerbaar middels het notariaat in tegenstelling tot de zelfbewoningsplicht.

Wij vinden het jammer dat er continue geframed wordt dat de VVD "opkomt voor de beleggers" ten kostte van onze woningzoekenden. We hebben aangegeven dat we vinden dat de kleine belegger die hiermee zijn pensioen veilig stelt niet de dupe mag worden van ontwikkelingen waar zij ook geen invloed op hebben.

Maar laten we dan toch ook eens naar de grotere partijen kijken die wellicht woningen opkopen. Ze kopen vastgoed om te verhuren EN om te ontwikkelen. Daarin zit hun verdienmodel. De opbrengsten van verhuur van woningen worden juist gebruikt voor nieuwe ontwikkelingen. Vergelijkbaar dus met woningcorporaties. Zonder dergelijke partijen had een project zoals bijvoorbeeld de Stay in het voormalige NH hotel niet van de grond kunnen komen.  Het zou de VVD niet verbazen dat dit meer woningen heeft opgeleverd dan dat het gebrek aan een zelfbewoningsplicht onze gemeente heeft gekost. En het invoeren van zelfbewoningsplicht zal al helemaal geen nieuwe woningen op de markt brengen.

Onze inwoners verwachten oplossingen die woningen opleveren, niet een pleister die minimale schaafwonden afdekt.

Helaas is er door de andere partijen voor de zelfbewoningsplicht gestemd. We zien uit naar de evaluatie en verwachten dat dit naast extra kosten, geen voordelen opgeleverd heeft.