Padelbanen in Mierlo?

Dit voorjaar vingen wij een aantal zorgen op vanuit inwoners die vlak bij de Mierlose Tennisvereniging (MTV) wonen. Er zouden plannen worden gemaakt voor de aanleg van padelbanenPadel is een vrij nieuwe en zeer populair wordende racketsport. Padelbanen zouden de vereniging onder anderen nieuw leven kunnen inblazen. Maar onder omwonenden waren er al snel zorgen over mogelijke geluidsoverlast.

De akoestiek van padel is namelijk niet te vergelijken met tennis. Het geluid dat padel produceert heeft een hoger geluidsniveau. Uit geluidsonderzoek van o.a. het NSG isnamelijk gebleken dat “padel 10dB(A)^2 meer geluid maakt dan tennis”. Dit lijkt op het eerste gezicht niet zo veel, maar de dB-A schaal waarmee geluid wordt bepaald is logaritmisch. Het werkelijke verschil in geluid is moeilijk te bepalen omdat de dB-A-schaal afhangt van de frequentie van het geluid, maar we kunnen er van uitgaan dat deze toenamedoor het menselijk oor als circa acht keer zo hard wordt ervaren.

Het geluid houdt ook voor langere periodes aan omdat de bal door de regels van padel langer in het spel blijft dan bij tennis.

Wij vinden het belangrijk dat er al vanaf het begin voldoende rekening wordt gehouden met en met alle betrokken partijen. Om die reden hebben wij een aantal vragen ingediend over de aanleg van de padelbanen in Mierlo.

Vragen en antwoorden, een tijdlijn.

Op 12 april heeft VVD Geldrop-Mierlo raadsvragen ingediend. De belangrijkste vragen waren of er al werd onderzocht of de plaatsing van padelbanen geluidsoverlast veroorzaakt, het plan al vergund was, de wethouder een schatting kon geven van een eventuele financiële bijdrage die de gemeente dan zal leveren aan de plaatsing en natuurlijk of de wethouder op de hoogste is van de zorgen van omwonenden en die zorgen ook deelt.

Daar zijn op 19 mei antwoorden over ontvangen. Er vindt op verzoek van MTV een geluidsonderzoek plaats naar het toevoegen van padelbanen. Er is nog geen plan voor padelbanen vergund en er wordt ook vooralsnog vanuit de gemeente geen financiële bijdrage geleverd aan de plaatsing van zowel de padelbanen als de nieuwe tennisbanen. Verder bleek uit het antwoord dat de wethouder op de hoogte is van de zorgen van omwonenden. “De uitkomsten van het geluidsonderzoek moeten het vervolg inzichtelijk maken” stond er verder. Dus zullen we voor nu het concrete vervolg van de padelontwikkelingen nog even moeten afwachten.

Mede na het ontvangen van nieuwe informatie vanuit de inwoners, hebben wij onze vervolgvragen gesteld. Met name over de akoestische regelgeving binnen onze gemeente.

• Wat zijn de huidige geluidsnormen voor tennis?
• Bestaan er in onze gemeente al geluidsnormen voor padel
• Is de wethouder bekend met de resultaten van geluidsonderzoeken als het NSG-onderzoek?
• Is de wethouder bekend met de rechtszaak in wassenaar?

Link naar zaak Wassenaar:

Deze vragen hebben wij daarom ook als vervolgvragen ingediend. Er zal nog een update volgen over de beantwoording van die vragen.

De opkomende padelkwestie, waarin tennisverenigingen en omwonenden met elkaar om de tafel moeten, is een lastige. Wij vinden het belangrijk dat onze verenigingen zich blijven vernieuwen én wij vinden het belangrijk dat inwoners in alle rust van hun leefomgeving kunnen genieten. Daarom wachten wij met een frisse, open blik nieuwe ontwikkelingen af.