Visie VVD op voorgestelde aanpassing rotonde Geldropseweg/Oudvensestraat Mierlo

Tijdens de commissievergadering van maandag 26 juni is gesproken over aanpassing van de Geldropseweg en Oudvensestraat in Mierlo. Er ligt een onderzoeksrapport waarbij is gekeken naar een tweede ontsluiting van de wijk Luchen. Hierbij heeft VVD Geldrop-Mierlo bezwaren tegen de gang van zaken en de verkeersveiligheid. Ik licht dit hieronder toe.

Bij de eerste besluitvorming voor indeling van de wijk Luchen heeft VVD Geldrop-Mierlo reeds aandacht gevraagd en voorstellen ingediend om deze nieuwe (grote) wijk van twee kanten te ontsluiten. Een meerderheid van de raad besliste helaas anders. Nu komt men toch tot de conclusie dat één ontsluiting onvoldoende is voor deze wijk en worden uitbreidingen onderzocht.  We zijn op zich blij dat hier aandacht voor is.

Echter zijn de mogelijkheden momenteel beperkt. CDA, DPM en DGG vragen het college om het onderzoek verder voort te zetten naar de 2 varianten die beiden niet optimaal zijn zonder dat andere varianten zijn bekeken. In beide gevallen gaat het om het uitbreiden van de ontsluiting aan de kant van de Oudvensestraat. Dit is een beperkte blik want er zijn meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld ontsluiting via de Ambachtweg. VVD pleit voor een tweede ontsluiting maar wel op een veilige manier, zeker als we in gedachten houden dat het sportpark Oudvensestraat momenteel wordt vernieuwd en eventueel uitgebreid. We merken echter dat deze varianten al worden gezien als voorkeur terwijl andere varianten niet meer worden onderzocht. Dit vinden wij een gemiste kans.

Qua verkeersveiligheid maken wij ons zorgen omdat de huidige rotonde ook als onveilig wordt ervaren. Met meer aansluitingen verwachten wij meer verkeer en dus minder overzicht op de situatie. Ook gezien ervaringen met ventweg Geldropseweg Mierlo en Zomerland Geldrop vinden wij een tweerichtingfietspad ongewenst.

Ook willen we de relatie tussen de verkeerssituatie en het sportpark niet uit het oog verliezen. Daarom hebben we gevraagd om een duidelijk tijdspad.

Deze oproep, die ook door de buurtbewoners wordt gedaan, hebben wij ook in de commissie uitgebreid naar voren gebracht.

Monica Leenders

Fractievoorzitter VVD Geldrop-Mierlo