Algemene beschouwingen

Dames en Heren, geachte aanwezigen en mensen thuis,

Vanavond sta ik namens de VVD Geldrop-Mierlo voor u om ook onze algemene beschouwing op de meerjarenbegroting te delen. Als liberalen zien wij graag een evenwichtige begroting die onze gemeente sterker maakt, groei bevordert en een betere toekomst voor haar inwoners garandeert. Dit evenwicht is alleen mogelijk wanneer er binnen onze financiële doelstellingen ook een evenwicht is gevonden tussen onze ambities en de daadwerkelijke haalbaarheid. Wij hebben de begroting onder de loep genomen en zijn tot een aantal punten gekomen waar wij vanavond de focus op willen leggen.

Ten eerste willen wij aandacht vragen voor woningbouw. We zien dat er in de begroting veel te weinig aandacht is besteed aan het realiseren van meer woningbouw, terwijl daar toch zo’n hoge prioriteit voor onze gemeente ligt. Als VVD leggen wij al jaren het zwaartepunt op dit onderwerp. Op het gebied van woningbouw vinden wij het belangrijk dat er doorstroming ontstaat – met name voor de starters en senioren. Wij zien dat deze visie wel enigszins in de begroting tot uiting komt, maar over het halen van onze doelstellingen. Er is namelijk ook te weinig aandacht voor het daadwerkelijk opleveren van voldoende woningen onder de woningbouwimpuls maken wij ons zorgen. Het zou namelijk zo jammer zijn als we de uiteindelijke deadlines uit de woningbouwimpuls over 10 jaar niet hebben gehaald.

Verder viel het ons op dat er in deze begroting veel nieuw beleid wordt geïntroduceerd. Neem nu het “verkennen van Cultureel Business Centre” (blz 51), maar ook de SPUK-uitkering in samenwerking met de GGD (blz 140), de heuse realisatie van 25 hectare aan grondgebonden zonneparken in het buitengebied (blz 68) en bijvoorbeeld de “visiekosten voor overkoepelende beleidvorming” (waar tevens een jaarlijkse 4 ton voor is begroot) (blz 64). Een groot deel van dit nieuwe beleid is niet overlegd met de Raad. De VVD vindt dat er in een goed afgewogen begroting, financiële keuzes worden gemaakt vanuit een specifieke koers en nu lijkt het erop dat we van plan zijn om aanzienlijk meer geld uit te geven terwijl die koers nog grotendeels uitblijft.

Dat brengt ons bij ons volgende punt: Capaciteit.
Hiermee bedoelen wij de mate waarin beleid daadwerkelijk kan worden uitgevoerd. Allereerst is ons ziekteverzuim nog bovengemiddeld hoog. Dat moet volgens de begroting eerst worden gestabiliseerd. Bovendien lezen wij in de capaciteitsplanning dat wij nu al moeite hebben met het uitvoeren van het huidige beleid. Er komt dus meer nieuw, prijzig beleid bij, terwijl enige richting nog moet worden vormgegeven en terwijl we nu dus al moeite hebben met het uitvoeren van ons huidige beleid. De gemeente als overheid blijft maar uitdijen. Is dit de juiste visie is voor de gemeente? Wij vinden van niet. De VVD vindt dat deze overheid juist een doeltreffende, kleinschaligere rol moeten hebben. Laten we dus met elkaar focussen op het succesvol uitvoeren van de basis.

Dan ons laatste punt; onze financiële gesteldheid.
Vorig jaar stonden wij positief tegenover de begroting omdat deze sluitend was en er dus onderaan de streep een flink positief saldo overbleef. Dit jaar zien we echter dat dat miljoenenoverschot er niet meer is. Daarbij zien we ook dat we interen op onze reserves. Mede om ons nieuwe beleid mee te financieren. Hier maken wij ons het meeste zorgen over. We missen de opbouw van financiële reserves door middel van bezuinigingsmaatregelen. We zijn een gemeente, geen bedrijf. We hoeven niet per se winstgevend te zijn, maar ik denk dat het een goede zaak is als wij als gemeente een laagje spek op de botten hebben, zodat we zijn voorbereid op tegenvallers. Bij mijn vorige aandachtspunt heb ik het ook al gezegd: er komt van alles bij. En natuurlijk hebben wij van de VVD ook een verlanglijstje met allerlei nieuwe dingen die wij graag in het beleid willen zien, maar wij zien in dat we met elkaar realistisch moeten kijken naar de haalbaarheid van onze doelen. Als er iets bij komt, moet er ook iets af. Laten we in het kader van de begroting focussen op evenwicht.

Met andere woorden: meer aandacht voor woningbouw, focus op het uitvoeren ons huidige beleid, hou de

haalbaarheid van de doelen voor ogen en prioriteer de gemeentelijke gesteldheid.