Raad Geldrop-Mierlo verwerpt visie Veiligheidsregio

De fractie VVD Geldrop-Mierlo heeft samen met D'66 het verzet georganiseerd tegen de visie van de veiligheidsregio die in Geldrop en Mierlo het korps wilde terugbrengen van 64 naar 30 brandweerlieden. Bovendien moest in het voorstel elk korps een TS autospuit inleveren. Ook de hoogwerker stond ter discussie.

De unanieme raad was overtuigd dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de inwoners van Geldrop-Mierlo met een dergelijk inkrimping niet meer kon worden gewaarborgd. Het brandrisico is met een groot ziekenhuis, diverse verzorgingscentra, hotels, hoogbouwwoningen, grote campings, het groot aantal scholen en het grote natuur- en bosgebied te hoog. Brandweerzorg en Veiligheidsrisico zijn bij wet opgelegde kerntaken van de gemeente.

Een gezamenlijk door alle partijen ingediend amendement werd aangenomen waarin werd aangegeven dat er niet op manschappen en materieel mag worden bezuinigd.
Bovendien is in het amendement aangegeven dat de raad meer vooraf moet worden betrokken bij beslissingen van verbonden partijen zoals de Veiligheidsregio.

Het amendement wordt ter kennis gebracht aan alle raadsleden bij de 21 gemeenten in de Veiligheidsregio die later in deze maand moeten besluiten over de bezuinigingen.