Raad Geldrop-Mierlo verwerpt collegevoorstel strategische visie

De Raad van Geldrop-Mierlo heeft met grote meerderheid het collegevoorstel verworpen tot een onderzoek naar de strategische visie van de Dommelvallei gemeenten Nuenen, Son en Breugel en Geldrop. De raad vindt een breder onderzoek nodig. Ook de samenwerking met Heeze-Leende, Waalre, Helmond en Eindhoven moet bij het onderzoek worden betrokken. De raad wil pas in het overleg van 15 december een beslissing nemen.

De raad wenst bij het besluiten tot een strategische visie alle opties te bekijken, óók die van een eventueel op termijn samengaan met andere gemeenten. Daarbij moet optimale dienstverlening aan burgers maatgevend zijn. De door het college als motief gehanteerde tijdsdruk is er niet. De provincie verwacht de visie van Geldrop-Mierlo pas eind mei 2015. Dat geeft de raad ruimschoots de tijd zorgvuldig met haar keuze om te gaan.

Dit betekent helemaal niet dat de samenwerking in de Dienst Dommelvallei wordt stopgezet. De raad staat volledig achter die samenwerking die volgens afspraak in het voorjaar van 2016 wordt geëvalueerd.

Opvallend was dat het afwijzen van het collegevoorstel mede werd geïnitieerd door collegepartijen DGG en DPM en mede werd ingediend door D66, Groen Links en VVD Geldrop-Mierlo.
De VVD Geldrop-Mierlo heeft na de vergadering te laten schorsen nog een uiterste poging gedaan College en indieners van het amendement op een lijn te brengen. Het is niet tot een aangepast amendement gekomen.