WE PAKKEN DE DRAAD WEER OP:

U hebt even moeten wachten op de laatste informatie over het reilen en zeilen van onze VVD Geldrop-Mierlo fractie. De samenstelling van onze fractie na de gemeenteraadsverkiezingen bestaat uit Juliette Kuipéri- Meesters, Thomas Schouten en Frits van de Mosselaar. Als fractieassistent zijn Ans Stoffelen en Monica Leenders aan de fractie verbonden. Helaas moesten we afscheid nemen van Nick Grisel maar hij zit nu in de wachtkamer.

Natuurlijk is het teleurstellend dat we geen deel uitmaken van het nieuwe college. We houden het er maar op dat ons principe van een degelijk beleid dit in de weg staat. Ook D66, Partij van de Arbeid en Groen Links staan nu aan de zijlijn.

Ondertussen zijn de structuren van het nieuwe collegebeleid zichtbaar. Positief is dat eindelijk het college toe geeft dat de VVD Geldrop-Mierlo het bij het rechte eind heeft met het grondbeleid. Door economische tegenwind maar ook door falend beleid is inmiddels duidelijk dat het Grondbedrijf een verlies heeft geleden van 17 miljoen euro. Dit gaat alleen maar oplopen. Al in 2010 adviseerde de VVD Geldrop-Mierlo de maatregelen die nu worden genomen. Er zal moeten worden afgeboekt op grondwaarden en de lege kas van het weerstandsvermogen moet worden aangevuld. En niet door boekhoudtrucs of ad hoc beslissingen maar door structurele besluiten. De wethouder van financieёn heeft toegezegd bij de begrotingsbehandeling in oktober met voorstellen te komen die het weerstandsvermogen op peil brengen. Het dwingend voorgeschreven beleid is in Geldrop-Mierlo niet gevolgd. Wij weten inmiddels de fractie van D66 in deze materie aan onze zijde.

De eerste barst in de coalitie is zichtbaar geworden. Raadslid Henk Dielis is door DGG uit de fractie gezet vanwege zijn mogelijke betrokkenheid bij affaire de Viking. Henk Dielis was tot 2013 voorzitter van die stichting en in zijn periode zijn onregelmatigheden vastgesteld waarvan aangifte is gedaan bij Justitie. Henk Dielis blijft als eenmansfractie deel uitmaken van de Raad. Zolang het onderzoek van Justitie loopt blijft de VVD aan de zijlijn en worden geen mededelingen verstrekt.

In een bijeenkomst belegd door het College en de WMO Raad op 26 augustus in Hofdael is door wethouder Steenbakkers de garantie afgegeven dat in Geldrop-Mierlo de zorg, die zorgontvangers krijgen per 31 december 2014, ook in 2015 word verstrekt. Deze afspraken zijn gemaakt met zorgverleners en in Geldrop-Mierlo zullen geen banen bij zorgverleners verdwijnen. De aangelegde reserves zouden groot genoeg zijn om een “zachte landing”mogelijk te maken. Wij vragen os af of dit hard kan worden gemaakt. Wij hebben twijfels of het correct is om landelijk doorgevoerde bezuinigingen niet of later uit te voeren door opgespaarde middelen van onze burgers in te zetten.

Voorlopig verandert er weinig in onze gemeente in de zorgtransities. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar de voorstellen van het college bij de begrotingsbehandelingen in oktober.

Op korte termijn worden de bestemmingsplannen de Jonkvrouw in Geldrop ( 300 appartementen in Stationskwartier ) en Hekelstraat/Ellenaar in Mierlo gepresenteerd. In het coalitieprogramma is opgenomen dat inwoners nauw bij plannen zullen worden betrokken. Wij wachten af maar hebben inmiddels wel al vragen gesteld over beide voorgenomen bestemmingsplannen. Belangengroepering Zesgehuchten heeft een uitgebreid onderzoek laten doen in de wijk en 82% van de inwoners geeft aan het bouwen van 6 verdiepingen een brug te ver te vinden. De VVD Geldrop –Mierlo wil in de wijk Zesgehuchten binnenkort een discussieavond organiseren met de Jonkvrouw als hoofdagendapunt.

Ook de plannen met zwembad de Smelen komen begin volgend jaar weer aan de orde. Inmiddels is door het college medio 2013 de huidige overeenkomst met 2 jaar verlengd. De VVD Geldrop-Mierlo heeft samen met D66 vragen hierover vragen gesteld. Het moet ons duidelijk worden wat het in standhouden van de overeenkomst met Laco de gemeente per zwembezoek kost.

Vanaf nu krijgt u weer maandelijks een verslag van het gehouden Raadsplein en wordt u op de hoogte gehouden van lopende politieke zaken. Hebt u zaken die u graag besproken wilt zien, neem dan contact op met de fractie.