Analyse Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Opmerkelijk is de daling van de kiezers bij de lokale partijen in onze gemeente. In Geldrop-Mierlo werd in 2004 en 2006 door lokale partijen 13 zetels behaald. Landelijke partijen kregen 12 zetels.

In 2010 daalden de lokale partijen in Geldrop-Mierlo naar 11 en in de afgelopen verkiezingen zelfs naar 9 zetels. Landelijke partijen zijn gestegen naar 16 zetels. Geen winst dus van lokalen maar een sterke achteruitgang van liefst 4 van hun 13 zetels in 2004 en 2006. . Toch hebben zij zich tot de grote winnaars kunnen uitroepen. CDA en SP stemmen daar immers mee in. DPM blijkt, anders dan DGG, een stabiele factor in de gemeentepolitiek, zij hebben bij alle verkiezingen 3 zetels behaald. Het is dan ook een echte politieke dorpspartij uit de kern Mierlo welke niet voort komt en gedragen, wordt door verenigingen. De lokalen in Geldrop, wél met lijnen naar verenigingen, hebben inmiddels 40% van hun aanhang verloren aan landelijke partijen. Zij hadden een fusie met OGM nodig om de grootste te kunnen blijven. Ondanks deze fusie gingen zij van 8 naar 6 zetels.

Nu het coalitieprogramma naar buiten is gekomen wordt het duidelijk waarom de VVD Geldrop-Mierlo niet welkom is in een coalitie. VVD Geldrop-Mierlo zou immers de uitbreiding van taken en de daarmee stijgende kosten van buurtsportcoaches, buurtregisseurs, het verstrekken van een maandelijkse uitkering van € 400,00 aan schoolverlaters en de uitbreiding van regionale samenwerkingsverbanden nooit hebben geaccepteerd. Bovendien zijn alle voorstellen niet eens financieel onderbouwd.

Dat wij ons binnen de regio op de kaart zetten door buurtregisseurs aan te stellen om de levens van onze inwoners te kunnen regelen is grote onzin. De VVD Geldrop-Mierlo vindt dat burgers zelf invulling moeten geven aan hun leven en dat dit niet geregeld en betaald moet worden door de overheid. Ook het voornemen nog meer samenwerkingsverbanden in de regio aan te gaan is een farce. Raadsleden hebben nu al geen overzicht van alles wat er omgaat bij verbonden partijen. Er zijn al teveel samenwerkingsverbanden en dat vindt de provincie ook. Dit is geen sterkte- maar een zwaktebod en zal ook als zodanig door de provincie bij de nota “Veerkrachtig Bestuur” worden uitgelegd: Maak een stap voorwaarts en kies duidelijk voor samengaan met regiogemeenten, dan zijn samenwerkingsverbonden niet nodig en houdt je het overzicht.

Geldrop-Mierlo wordt met de plannen van de coalitie geen goede dienst bewezen. Wij hebben van de provincie een jaar de tijd gekregen om aan te tonen dat wij als Geldrop-Mierlo voldoende bestuurlijke kracht hebben om zelfstandig te blijven. Dat doe je niet door nog meer samenwerkingsverbanden aan te gaan.

De VVD Geldrop-Mierlo wil daarom een onderzoek naar het draagvlak voor één grote groene gemeente in het middengebied van de stadsregio.

Geldrop-Mierlo, Nuenen ca., Son en Breugel en Heeze-Leende zouden bij samenvoeging de 2e gemeente van de regio worden en volop kunnen participeren in brainport. Dan kan je alle opgedragen taken van de rijksoverheid wel aan. De provincie vraagt binnen 1 jaar duidelijkheid van Geldrop-Mierlo wat zij wil met de samenwerkingsverbanden. De provincieheeft duidelijk moeite met de Dienst Dommelvallei, het beperkte samenwerkingsverband van Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son. De VVD Geldrop-Mierlo is voor meer openheid in dit belangrijke dossier.

Betaald parkeren in Geldrop- Centrum blijft in de plannen van de coalitie gehandhaafd. Het CDA dat campagne voerde voor gratis parkeren is inmiddels van gedachten veranderd.

Geldrop-Mierlo is in een rap tempo een linkse gemeente geworden. Van de SP is dit duidelijk, dat is hun filosofie en van DGG was niets anders te verwachten. Zij zitten immers vol van linkse idealen, dat stralen zij al 10 jaar uit. Maar dat CDA en DPM daarin mee gaan vinden wij verwonderlijk.

De fractie VVD Geldrop-Mierlo zal als grootste oppositiepartij alle voorstellen die in het belang zijn van onze gemeente graag steunen. Alle andere, niet liberale, voorstellen kunnen wij niet steunen.

De fractie VVD Geldrop-Mierlo zal haar reactie op het coalitieprogramma die zij geeft in het raadsplein van 19 mei volledig toezenden aan haar leden en op de VVD site geldrop-mierlo.vvd.nl plaatsen.