Beleidsrapportage 2013 VVD Geldrop-Mierlo:

PROGRAMMA 1: GEBIEDSGERICHT WERKEN “SAMEN WERKT”
De VVD Geldrop-Mierlo wil op de hoogte worden gehouden van alle ontwikkelingen en ervaringen met de vorming van de Nationale Politie. Er dient te worden gehandhaafd met speciale aandacht voor jeugdigen en milieu overtreders. Direct optreden waar nodig.
Er dient op korte termijn een verdere heroriëntatie te komen voor gebiedsgericht werken. De gemeente moet niet alles voor haar inwoners willen regelen. Inwoners geven zelf invulling aan hun leven, de gemeente moet faciliteren niet dicteren. De overeenkomsten met externe partners dienen te worden herbeoordeeld op doelmatigheid, noodzakelijkheid en moeten vooral concurrerend zijn. De besparingen die hierop kunnen worden behaald kunnen worden aangewend voor de zorgtransitie en lastenverlaging. Wij zullen keuzes moeten maken.

PROGRAMMA 2: BEREIKBAARHEID EN VERKEER.
In de beleidsnota is sprake van zware verkeersstromen door onze gemeente. Vooral de rotonde Mierloseweg/Nieuwendijk is nu al dagdelen overbelast. Zodanig zelfs dat het verkeer vanaf Mierlo in de ochtendfile tot de rotonde bij Het Saam in Mierlo vaststaat. Voor ons is het dan ook onacceptabel dat de beoogde coalitie in een verklaring van de informateur ons streven naar een onderzoek voor een 2e verbinding tussen Geldrop en Mierlo discutabel vindt. Wij herinneren u er aan dat in eerdere besprekingen het CDA ook voorstellen hiervoor heeft gedaan. Wij komen dan ook met een voorstel om tot een onderzoek naar een 2e ontsluiting te besluiten.

Verder dient in het centrum van Geldrop parkeren met een blauwe zone te worden ingevoerd. De consument accepteert geen betaald parkeren meer wat duidelijk zichtbaar is. Lege parkeerterreinen in het centrum en koopkracht die wegvloeit. Ondernemers kunnen amper het hoofd boven water houden wat slecht is voor werkgelegenheid en leefbaarheid. Tijdens de verkiezingscampagne waren ook D66 en CDA hiervoor. Leg de inwoners en ondernemers maar eens uit waarom overal in onze gemeente gratis kan worden geparkeerd en niet in het centrum van Geldrop. Wethouder van Hirtum heeft tijdens de verkiezingscampagne meegedeeld een blijvende dekking te hebben gevonden voor dit gratis parkeren. Wij horen graag nader van hem.

PROGRAMMA 3: DEMOCRATISCH BESTUUR.
Daags na de verkiezingen ontving de gemeente en raad een brief van de provincie over Veerkrachtig Bestuur. Daarin werd getwijfeld of de door ons gezochte samenwerking met Nuenen ca. en Son en Breugel voldoende effect sorteren. Wij hebben een jaar de tijd gekregen om nader invulling te geven aan de mate van deze samenwerking. Ook moeten wij overleggen met Helmond en Eindhoven over de samenwerking in het middengebied. De provincie vindt dat G-M zich met de rug naar de steden heeft gekeerd. Wij zijn het daar niet mee eens.
De VVD fractie vindt wel dat Geldrop-Mierlo verder moet gaan dan de huidige administratieve samenwerking in de dienst Dommelvallei. Er dient gesproken te worden over een onderzoek naar samengaan van de deelnemende gemeenten van de Dienst Dommelvallei. Ook Heeze-Leende dient bij die gesprekken te worden betrokken. Alleen op deze manier kan een krachtige gemeente ontstaan in het middengebied die voldoet aan de eisen van de provincie. Gaan we dit niet onderzoeken dan zou er wel eens een opdeling van onze gemeente kunnen gaan plaatsvinden. Geldrop naar Eindhoven en Mierlo naar Helmond. Bij die gesprekken dient wel in het bijzonder gekeken te worden naar de zorgelijke financiёle toestand van Nuenen. Daar moet dan een oplossing voor komen.
De voorgenomen bezuinigingen op de brandweer en veiligheidsregio zijn voor de VVD onaanvaardbaar. Bezettingen van bluseenheden mogen niet worden verkleind en er mag geen enkel blusvoertuig verdwijnen. Het huidige niveau dient onverkort te worden gehandhaafd. Kost dit extra geld dan moet dat maar. VVD Geldrop-Mierlo willen optimale zekerheid en veiligheid voor onze inwoners.

PROGRAMMA 4: HET SOCIALE GEZICHT VAN GELDROP-MIERLO.
De VVD Geldrop-Mierlo fractie vindt dat Geldrop-Mierlo niet ruimhartiger behoeft te zijn dan buurgemeenten. De VVD fractie heeft het volste vertrouwen in een goede realisering van de nieuwe zorgtransities in onze gemeente. Wij zijn er van overtuigd dat ons ambtelijk apparaat dit goed zal handelen.

PROGRAMMA 5: OUDEREN EN JONGEREN
Het CJC de Productiefabriek heeft onvoldoende haar bestaansrecht aangetoond. Voor onze fractie kan de proef als beëindigd worden beschouwd.
De problemen rond de Viking dienen op korte termijn te worden opgelost. Er dient een verder onderzoek te komen naar de aansprakelijkheid van de betrokken bestuurders. Als raadsleden of wethouders mede verantwoordelijk zijn dient dit gevolgen te hebben.

Ouderen gaan binnen enkele decennia 60% van onze inwoners uitmaken. Dit heeft grote gevolgen voor gemeentelijk beleid. Wij moeten daar nu al op anticiperen. Er dienen voorzieningen te komen die het mogelijk maken langer zelfstandig te wonen. Mantelzorg moet voldoende beschikbaar zijn. VVD Geldrop-Mierlo stelt voor met woningcorporaties te overleggen om woningen te bouwen waar ouderen en jongeren naast elkaar kunnen wonen zodat de jongeren middels een mantelzorgovereenkomst hulp kunnen bieden aan zorgbehoevende buren. Waarom ouderen niet wat hogere woonlasten inclusief zorgcontracten met omwonenden en lagere woonlasten voor hen die met de buren een mantelzorgovereenkomst willen afsluiten? Stel een onderzoek in naar mogelijkheden en haalbaarheid.

Ook is VVD Geldrop-Mierlo er van overtuigd dat de Transitie Jeugdzorg goed zal worden uitgevoerd. Wij wachten nog op uw voorstellen.

PROGRAMMA 6: VERENIGINGEN EN CULTUUR
VVD Geldrop-Mierlo wacht op de uitwerking van het amendement Hofdael. Graag vernemen wij of u op schema ligt met de besprekingen en of het voorstel inderdaad voor 1 juli 2014 naar de raad komt.

PROGRAMMA 7: ONDERWIJS
VVD Geldrop-Mierlo onderschrijft uw voornemen scholen multifunctioneel te gebruiken. U kondigt een herziening aan van de verordening leerlingenvervoer. De VVD Geldrop-Mierlo verneemt graag kop korte termijn uw plannen.

PROGRAMMA 8: CENTRUMPLANNEN EN GEMEENTELIJKE HUISVESTING.
Het zal duidelijk zijn dat er geen verder uitstel meer kan zijn van de uitvoering van de centrumplannen in Geldrop en Mierlo. De fractie van VVD Geldrop-Mierlo wil graag van u vernemen in welke mate is bij de centrumplannen in Mierlo rekening gehouden is met het laatste DPO onderzoek. Daarin werd aangegeven dat er in Mierlo maar maximaal ruimte is voor 2 supermarkten. Wanneer eventuele bezwaarmakers tegen de omgevingsvergunning van nieuwbouw in den Binnen een beroep doen op dit DPO onderzoek, welk standpunt neemt u dan in?

De VVD Geldrop-Mierlo fractie gaat er vanuit dat er geen nieuwbouw van een gemeentehuis meer nodig is. Wanneer het huidige pand moet worden aangepast i.v.m. arbo wetgeving wachten wij uw voorstellen af. Ook zien wij uw plannen rond een eventuele raadszaal en fractieruimten tegemoet. U dient ons wel van de noodzaak te overtuigen.

PROGRAMMA 9 BOUWEN EN WONEN:
De VVD Geldrop-Mierlo fractie zal niet instemmen met aankopen van vastgoed dat vervolgens wordt doorverkocht of verhuurd.

U hebt nieuwe software aangeschaft voor het becijferen van het weerstandsvermogen in het Grondbedrijf. Het weerstandsvermogen kan nu halfjaarlijks worden geactualiseerd. Het bevreemdt de VVD Geldrop-Mierlo dan ook dat op onze recente vragen over een actueel weerstandspercentage niet kan worden geantwoord. Wij hebben enkele dagen voor de verkiezingen in vragen aan het college hierom gevraagd doch werd ons geantwoord dat alleen het percentage medio 2013 van 58% voorhanden was. Uitermate bevreemdend is het dan dat drie dagen later tijdens het debat in Strabrecht wethouder Hoekman ons vertelde dat het percentage 53% was. Als we daar het exploitatietekort in het vandaag gepresenteerde plan Weteringpark Luchen bij optellen zakken we weer onder de 50%.

De VVD Geldrop-Mierlo wil graag omgaande op de hoogte worden gesteld van het juiste cijfer weerstandsvermogen grondbedrijf en hoe dit is samengesteld. In de door de raad vastgestelde Grondnota is vastgelegd hoe te handelen wanneer het percentage weerstandsvermogen te laag is. De VVD houdt onverkort vast aan de daarin vastgelegde te nemen maatregelen. De genomen voorzieningen van 16 miljoen in het grondbedrijf zijn te laat genomen waardoor onnodig de kosten zijn opgelopen. De VVD Geldrop-Mierlo heeft u hiervoor al in 2010 gewaarschuwd. Toen vond u het niet nodig, zelfs onverstandig, nu wordt u er toe verplicht.

PROGRAMMA 10 FINANCIEN:
We zien in uw nota dat de gemeentelijke begroting gaat stijgen naar 95 miljoen euro. Uw conclusie dat in 1 jaar een grotere stijging wordt gemaakt dan in de 10 jaar hiervoor delen wij. Het moet duidelijk zijn dat ook de risico’s toenemen. Overschrijding van zorgbudgetten leggen een claim op de gemeente.

Externe adviseurs inschakelen kan alleen als we kennis en capaciteit niet in huis hebben en na voorgaand overleg met de raad. De kosten hiervan dienen beter te worden begroot zodat er jaarlijks geen overschrijding van 49% plaats vindt zoals de afgelopen raadsperiode.

De VVD Geldrop-Mierlo zal niet instemmen met lastenverhogingen. Mocht een verhoging noodzakelijk zijn dan dient die te komen uit bezuinigingen. Van onze gemeentelijke lasten betalen huurders 1/3 minder dan eigenaren van woningen. Dat is oneerlijk.

PROGRAMMA 11 MILIEU EN AFVAL:
Verder afbouwen van het onderhoudsniveau voor groenvoorzieningen zal de VVD Geldrop-Mierlo niet steunen. Er is naar onze maatstaven een ondergrens bereikt. Een verdere verlaging van het onderhoudsniveau is niet conform het door de raad gewenste toeristische doel van onze gemeente en zullen wij niet steunen.

VVD Geldrop-Mierlo wordt graag op de hoogte gehouden van de nieuwste ontwikkelingen in afvalverwerking. Afval wordt steeds meer gezien als bron voor herbruikbare grondstoffen. Het kan niet anders of dit moet gevolgen hebben voor de manier waarop afval wordt verzameld. Naar onze mening kan door de levering van deze afval/grondstoffen de kostprijs van verzamelen worden verlaagd.

PROGRAMMA 12: HET RIJK VAN DOMMEL EN AA
Gezien de ontwikkelingen rondom de nota Veerkrachtig Bestuur en de daarbij noodzakelijke samenwerking binnen de gemeenten van de Dommelvallei, zijn wij bereid ons standpunt over Gulbergen enigszins te herzien. Als de ontwikkelingen ecologisch goed worden onderbouwd en de nodige zekerheden kunnen worden ingebouwd die een groene verbinding tussen Strabrechtseheide en Groene Woud garanderen, zullen wij de voorgenomen recreatieve ontwikkelingen steunen. Dat is goed voor werkgelegenheid en toerisme.