Overzicht jaarresultaten Geldrop-Mierlo 2004-2012

De gemeente Geldrop-Mierlo publiceert in een extra uitgave in Middenstandsbelangen van 8 januari de resultaten van de algemene dienst. Zij roept daarbij een eenzijdig beeld op van een gemeente die het vooral de laatste jaren goed heeft gedaan. Slechts terloops wordt verwezen naar de verliezen in het Grondbedrijf. De oorzaak van deze verliezen wordt zonder uitleg op voorhand bij de economische crisis gelegd. Een discussie waar het aan ligt heeft niet plaatsgevonden.

Wat de VVD Geldrop-Mierlo fractie stoort is dat niet wordt vermeld hoe groot de voorzieningen zijn die moesten worden getroffen in het Grondbedrijf. Dat wekt, ten onrechte, de indruk dat we er goed voor staan. Dat is niet zo: Voor de voorzieningen in de exploitatietekorten van bestemmingsplannen is € 15,7 miljoen opzij gezet. Die vagen de positieve resultaten in de Algemene Dienst volledig weg. Bovendien is het weerstandsvermogen van het Grondbedrijf gedaald naar 58%. Dit percentage kon alleen worden gehaald door inbreng van de Reserve Geldrop-Centrum van € 5,9 miljoen. Anders was het percentage maar 8.4% geweest en had direct vanuit de Algemene Dienst de reserve in het Grondbedrijf moeten worden aangevuld. Met geld wat er niet is en water ook niet komt in de Meerjarenbegroting 2014-2017.

Dat betekent, wanneer de exploitatietekorten in het Grondbedrijf blijven oplopen er besluiten moeten worden genomen die aanvulling van die tekorten verplicht maken. De VVD Geldrop-Mierlo zal niet meewerken aan verhoging van gemeentelijke lasten zoals OZB. Huiseigenaren betalen al een te groot deel hiervan. Wij vinden dat, wanneer er tekorten ontstaan, deze moeten worden gedekt uit bezuinigingen.

Wij zullen het College in het Raadsplein van 20 januari bevragen over de publicatie en eventueel een motie indienen die ook publicatie van de voorzieningen Grondbedrijf en Weerstandsvermogen garandeert.

Frits van de Mosselaar
Fractievoorzitter/Lijststrekker GR2014