Raadsronden en Raadsbesluiten 16 december 2013

Raadsronden:

1. Vaststelling bestemmingsplan Eendenpoel 8 Mierlo. (GM2013.0628). Op verzoek van de VVD Geldrop-Mierlo is op 25 november 2013 dit voorstel van de agenda gehaald omdat niet alle gegevens aan de raad waren verstrekt. Als gevolg van nieuwe provinciale voorschriften is het nu mogelijk bij beëindiging van een agrarisch bedrijf de bedrijfsgebouwen, onder voorwaarden, te bestemmen voor opslag van statische goederen onder milieu categorie 1 en 2. Onze VVD Geldrop-Mierlo fractie heeft indringend schriftelijk vragen gesteld aan het college, deze zijn allen naar genoegen beantwoord. Ondernemersverenigingen hebben geen zienswijze ingediend waardoor VVD Geldrop-Mierlo onze aanvankelijke bezwaren moeilijk konden handhaven. VVD Geldrop-Mierlo zal bij de besluitvorming op 20 januari instemmen met de plannen.
  2. Beheerplan wegen 2014-2017.(GM2013.0614). De Gemeente wil verdere bezuinigingen op het onderhoud van wegen. Het onderhoud van de wegen is volgens het college niet slecht. Het budget voor 2015 wordt al in 2014 verbruikt zodat in 2015 de raad eventuele werkzaamhedenextra dient goed te keuren. De VVD Geldrop-Mierlo heeft haar reserves voor de plannen kenbaar gemaakt maar zal instemmen met de plannen.
Plenaire vergadering Raadsplein:
Vragen aan het college:
  1. Door de VVD Geldrop-Mierlo fractie zijn vragen gesteld over eventueel stoppen met uitgave van gemeentegids en de stand van zaken bij de samenwerking met St. Anna.
  2. Het CDA stelde vragen over ontwikkelingen rond St. Jozefkerk, DPM over extra ouderensubsidie.
De volgende besluiten werden genomen:
  1. De verordening starterlening 2014, bestemmingsplan volkstuinencomplex Rederijklaan, wijziging subsidieverordening, vaststellen fractievergoedingen 2012, herziene begroting Cure 2014 en de aanvulling Verordening Reinigingsheffing 2014 werden unaniem door de raad vastgesteld.
  2. De verplaatsing van de gemeentewerf naar Mierlo (GM2013.0626) werd geamendeerd. Het geamendeerde voorstel werd aangenomen met de stemmen van D66 en Senal tegen.
  3. De werkbegroting van de dienst Dommelvallei (GM2013.0632) werd goedgekeurd met de stem van Senal tegen.
  4. CENTRUMPLAN GELDROP (GM2013.0447):De VVD Geldrop-Mierlo heeft samen met CDA en OGM een amendement ingediend waarin uitvoering werd gegeven aan de wens van bewoners en ondernemers van de klankbordgroep Geldrop-Centrum, het historisch carré in het centrum te herstellen en de Korte Kerkstraat en Heuvel weer open te stellen voor eenrichtingsverkeer. De Klankbordgroep had hier uitdrukkelijk om verzocht. Dit amendement werd door het college ontraden. Bij de stemming hebben CDA, VVD Geldrop-Mierlo, OGM en Senal voorgestemd. DGG, DPM, PvdA/GL, D66 en SP stemden voor hun amendement om Heuvel en Korte Kerkstraat blijvend autovrij te houden. Drie jaar inspraak van bewoners en ondernemers bleken bij die partijen geen gehoor te krijgen. De VVD Geldrop-Mierlo fractie heeft daarom tegen het bestemmingsplan Geldrop-Centrum gestemd omdat niet akkoord kon worden gegaan met routing en betaald parkeren.
  5. De VVD Geldrop-Mierlo fractie heeft, als enige, tegen de Drank- en Horecaverordening en Drank- en Horecabeleid 2014-2018 (GM2013.0631) gestemd omdat zij zich niet kan vinden in de verruimde uitgebreide paracommerciële mogelijkheden die wordt geboden aan verenigingskantines. Er ontstaat grote oneerlijke concurrentie met de reguliere horeca terwijl de gemeente wel aangeeft dat handhaving van opgelegde regels bij kantines moeilijk uitvoerbaar is.
  6. Een door Senal voorgestelde motie met een scala aan klachten en beschuldigingen aan het adres van het gemeentebestuur werd met de grootst mogelijke meerderheid afgewezen.
VVD GELDROP-MIERLO
Juliette Kuiperi