Begrotingsbijdrage VVD Geldrop-MIerlo 2015

BELEID: De VVD Geldrop-Mierlo fractie ziet dit jaar af van begrotingswijzigingen, amendementen en moties. Voorgaande begrotingsbehandelingen hebben aangetoond dat college en coalitie geen rekening houden met wijzigingsvoorstellen van de oppositie. De laatste jaren zijn steevast alle oppositievoorstellen voor wijziging van de begroting door het college ontraden en afgewezen terwijl de coalitievoorstellen volledig werden gehonoreerd. De VVD Geldrop-Mierlo fractie beperkt zich daarom tot het aangeven van het door haar gewenste beleid en de politieke keuzes die zij wil maken in het belang van een leefbaar en dynamisch Geldrop-Mierlo.

GELDROP-MIERLO  profileert zich als SOCIALE  gemeente van de regio. De VVD Geldrop-Mierlo fractie vindt dat in onze gemeente hetzelfde beleid moet worden gevoerd als in omliggende gemeenten. Het meer willen doen brengt grote kosten met zich mee. Zaken zoals hogere langdurigheidtoeslagen, extra toelagen, buurtregisseurs, buurtsportcoaches en kwijtscheldingsbeleid voor gemeentelijke belastingen kosten veel en voegen weinig toe.

BOUWEN VAN EEN RAADSZAAL: Er zijn plannen om een nieuwe raadszaal te bouwen bij het gemeentehuis. De VVD Geldrop-Mierlo vindt dat er eerst moet worden gekeken naar de bruikbaarheid van bestaande gebouwen, zoals bijvoorbeeld de aula van de voorgenomen nieuwbouw van het Strabrechtcollege of Hofdael.  Een nieuwe raadszaal kost miljoenen. Belangrijke kosten kunnen worden bespaard.

PARKEREN IN GELDROP CENTRUM: De VVD Geldrop-Mierlo fractie blijft voor gratis parkeren met blauwe zone in centrum Geldrop. Zeker nu het centrum op de schop gaat en wordt vernieuwd. De VVD Geldrop-Mierlo wil in ieder geval gedurende de werkzaamheden in het centrum dat er geen parkeerbelasting wordt geheven. Zo kunnen tijdelijke omzetverliezen voor ondernemers enigszins worden gecompenseerd.

BUURTBUS. In de begroting is geen bedrag gereserveerd voor de buurtbus. De lokale lijn in Geldrop is bijzonder onrendabel gebleken en trekt bijna geen passagiers. Maar om nu de gehele buurtbus af te schaffen is voor de VVD Geldrop-Mierlo een halte te ver. De lijn Mierlo- Geldrop via station en Anna Ziekenhuis dient nog minimaal 1 jaar te blijven en pas dan moet worden bezien of handhaven van deze lijn mogelijk is. Geldrop met haar voorzieningen moet gemakkelijk bereikbaar blijven voor de kern Mierlo.

CENTRUMPLANNEN: Op dit moment vorderen de werkzaamheden in het centrum van Mierlo. De nieuwbouw van Den Binnen is in volle gang. Het wordt een schitterend centrum. Ook het nieuwe Molenplein wordt binnenkort gerealiseerd. Zoals al in 2004 afgesproken, dient een kiosk gebouwd te worden op het plein. Mierlo heeft een podium nodig waarop verenigingen zich kunnen presenteren. De standerdmolen moet daarbij in goede staat worden gehouden. De centrumplannen in Geldrop moeten voortvarend en zonder vertraging worden uitgevoerd. Verpaupering moet worden voorkomen en nieuwe initiatieven ontwikkeld. De gemeente dient hiervoor initiator te zijn.

CULTUUR: de stichting HEIDI is, zoals steeds aangegeven door de VVD Geldrop-Mierlo, niet levensvatbaar gebleken. Zonde van het vele geld dat hierin is gestoken.

Publieke gebouwen zoals scholen en sportcomplexen moeten maatschappelijk en functioneel ingezet worden. Dat geldt dus ook voor de aangekondigde nieuwbouw van het Strabrecht College.

BIBLIOTHEEK. De bibliotheek is van grote waarde voor onze gemeenschap. Zij dient laagdrempelig te zijn. De VVD Geldrop-Mierlo wil, zoals elders in de regio al gerealiseerd, af van te dure gebouwen waarin ze zijn gehuisvest. De maatschappelijke functies van scholen en Hofdael zijn bijzonder geschikt om hiervoor te gebruiken en daardoor kosten te verlagen. Er zijn immers voldoende leegstaande klaslokalen om dependances in te vestigen. We willen de bibliotheek naar de burger brengen. Daarmee waarborgen we de toekomst van de bibliotheek en worden grote besparingen gerealiseerd.

HANDHAVING EN VEILIGHEID: de VVD Geldrop-Mierlo wil dat er een betere samenwerking komt tussen BOA’s en wijkagent. De BOA moet zich meer gaan richten op de veiligheid van inwoners en niet alleen op parkeerproblematiek. Boa’s zijn er niet alleen om bonnen uit te schrijven maar hebben ook een waarschuwende maatschappelijke functie. Ook moet er een betere communicatie komen tussen de BOA’s en ambtenaren.

De VVD Geldrop-Mierlo betreurt de bezuinigingen op de brandweer. De raad wilde unaniem NIET bezuinigen. Het niet uitvoeren van het raadsbesluit was de VVD een motie van afkeuring waard. Naar de mening van de VVD Geldrop-Mierlo wordt in de nieuwe, door de regio, opgelegde werkwijze de veiligheid van onze inwoners onvoldoende gewaarborgd. De Gemeenteraad is wel verantwoordelijk maar heeft blijkbaar niets te zeggen!!!

BESTUUR: de VVD Geldrop-Mierlo wil dat de gemeente onderzoekt of uitbreiding van de samenwerking met de gemeente Heeze-Leende mogelijk is. Uit de onlangs gehouden raadpleging onder inwoners van Geldrop-Mierlo gehouden blijkt dat de meerderheid van onze inwoners een voorkeur heeft voor samenwerking met deze gemeente.

De VVD Geldrop-Mierlo houdt onverkort vast aan publicatie van gemeentelijke bekendmakingen in een huis-aan-huisblad. Alleen digitale informatie kun je onze inwoners niet aandoen. Inwoners moeten in dat systeem zelf opzoek naar informatie. De gemeente voldoet dan, naar mening van de VVD, niet aan haar informatieplicht.

BELASTINGDRUK: De belastingdruk neemt in de begroting met 6,5% toe. Zowel OZB, afvalverwerking als rioolbelasting worden verhoogd. De VVD Geldrop-Mierlo wil niet dat de belastingen voor de inwoners van Geldrop-Mierlo verhoogd worden. Als er geld nodig is voor een sluitende begroting moet er bezuinigd worden en niet de lasten verhoogd. Bovendien moet daarover transparant worden gecommuniceerd.

ECONOMIE: de VVD Geldrop-Mierlo wil dat er meer bijstandsgerechtigden uitstromen naar werk. De gemeente moet dit bevorderen en initiatieven nemen. Het Werkplein boekt hierin duidelijk onvoldoende resultaat.

AFVAL: Retourettes  zijn overbodig geworden door de huis aan huis inzameling. Nu wordt het afval daar nog dagelijks door Cure opgehaald. Door ze te sluiten, kan veel worden bezuinigd.

VLUCHTELINGEN. Ook Geldrop-Mierlo moet haar steentje bijdragen aan vluchtelingenopvang en haar verantwoordelijkheid nemen. Dit kan voor de VVD Geldrop-Mierlo alleen in tijdelijke en kleinschalige locaties. Er mogen alleen woningen ter beschikking worden gesteld aan erkende statushouders. Reguliere woningzoekenden mogen niet de dupe worden van het huidige voorkeursbeleid en dus onderschrijft de VVD Geldrop-Mierlo het wetsvoorstel dat dit gaat uitsluiten. Doel moet blijven dat vluchtelingen die niet inburgeren terug gaan naar het land van herkomst wanneer de rust daar is hersteld.

BESTEMMINGSPLANNEN: Het college wil nog dit jaar de Raad versneld een besluit laten nemen over een twintigtal eventuele toekomstige bouwlocaties. Deze gronden worden daartoe opgewaardeerd ter voorkoming van verschuldigde vennootschapsbelasting. Uit beantwoording van door de VVD Geldrop-Mierlo aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gestelde vragen blijkt dat nog helemaal niet zeker is dat dit is toegestaan en nodig is. Wij vinden daarom de voorgelegde besluitvorming prematuur, dit beknot de inspraakrechten van onze inwoners waarvan de raad in 2014 heeft vastgelegd dat dit beter en vooral tijdig moet.